kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Olvasóink írták

A kerékpáros közlekedés vitathatalan környezetvédelmi előnyökkel jár, úgy is nevezhetnénk: bioközlekedés. Éppen ezért nagyon fontos minden lehetséges eszközzel harcolnunk elfogadtatásáért és előnyben részesítéséért. Ebben talán maguk a kerékpárosok tehetnének a legtöbbet, hiszen ők azok, akik magukról (sajnos) meglehetősen rossz képet alakítanak ki mind az autósok, mind a gyalogosok körében.
Sokszor hallottam már ismerősöket, ismeretleneket panaszkodni, hogy a biciklis suhancok ledöntik őket a lábukról a járdán, közéjük csapódnak a zebrán, szembe jönnek az egyirányú utcában stb. Való igaz, hogy létezik egy olyan irányzat, mely szerint kívánatos lenne — forgalomcsillapítási eszközként — a kerékpározás engedélyezése az ellenkező irányú forgalommal szemben az egyirányú utcákban, de egyelőre ott még nem tartunk. És ha időközben a kerékpárosokat mint a KRESZ-szabályokat be nem tartó, sőt, azok megszegését büszkén hangoztató alakoknak könyvelik el (még ha ezek az emberek csak kisebbséget is, azonban egy erősen látható kisebbséget alkotnak a kerékpárosok körében), akkor később pont erre hivatkozva fogják visszautasítani javaslataikat, amikor megbízható magatartást megkövetelő közlekedési rend kialakítása lesz a terítéken.
Tegnap este a trolin utaztam, amikor egy biciklis átment a piroson, mialatt mi ugyanott várakoztunk a zöld jelzésre. A következő lámpánal már a troli vezetője sem várta meg a zöld jelzést, pár másodperccel korábban áthaladt a kereszteződésen. Pár hete Torontóban láttam, amikor egy autó a sötét utcán kikanyarodott egy kerékpáros elé. Az illető nagyon fel volt háborodva, pedig az utca közepén kerekezett és nem volt elől lámpája. New Yorkban a rendőrök nemrégiben közlekedésrendészeti akciót hajtottak végre a szabálytalanul közlekedő kerékpárosok ellen. Nagy is lett a felháborodás, mert az akció pénzszerzésre irányult. De miért nem mentek inkább szabályosan?
F. J.
Miután turista és evezős vagyok, és turista társaimmal szabad időnkben s hétvégeken járjuk az erdőket és a Dunát, 40 éve szeretnénk választ kapni arra, hogy mikor lesznek végre kultúrált állapotok a budai és pilisi hegyekben, a sokat emlegetett Római-parton és a Szentendrei-sziget mindkét partján?
Néhány helyszín:
Solymár: A Turista utcán és a Meredek utcán felérve az erdőben sok a szemét és a kihordott hulladék, amit az itt lakók és telkesek követnek el.
A zöld jelzésű turistaútra behajtanak az autósok, motorosok, akik a környék lakóit rendszeresen zaklatják. Az utolsó háznál leszedik a hatalmas, nehéz útelzáró oszlopokat és a sorompót.
Adyliget: A Feketefej utca és Hársalja utca sarkán kinn volt a tábla, hogy Budai Tájvédelmi Körzet. Itt a milliomosok házakat, palotákat építettek, aminek során rombolás maradt utánuk. A "Tájvédelmi" tábla eltűnt.
A Mély utcai kis rétet, ahol védett növények vannak (pl. tavaszi hérics, pompás nőszirom, fehér mályva, néhány szál kökörcsin stb.), eddig csak a hétvégi házakkal tették tönkre. Ma kijönnek ide a tehetős szülők gyermekei és a külföldiek, és a lovakkal tönkreteszik a turistautakat. A lovasutak miatt nagyon sok fát irtottak ki. Letarolt, kopasz minden. Az autósok itt száguldoznak rallys szenvedélyüket kiélve.
Farkasrét: A budaörsi kopárok védett sziklánál a réten is sok, főleg tavasszal, a védett növény. Itt tájmotorosok száguldoznak.
A felsorolt területek miatt sokat telefonáltam a Budapesti Erdészetnek, Bakon Gábor úrnak és a Pilisi Parkerdőnek is, de állandóan, arra való hivatkozással, hogy nincs pénz, elutasító választ kapok. Adyliget ügyében írtam Baja Ferenc környezetvédelmi miniszter úrnak is. Miért van óriási apparátusa a KTM-nek és egyéb erdészeteknek, ha semmit nem tesznek a környezet védelmében?
Ugyanez az anarchia uralkodik a Római-parton és a Szentendrei-sziget mindkét oldalán.
A Római-part Duna felőli sétányára, ahol a csónakokat tolják ki-be a dokkokba, régen nem lehetett behajtani gépkocsival. Ma már ezt sem veszik figyelembe.
Életveszélyes a csónakok vízre beszállítása. Itt felnőttek, gyerekek, kutyák is sétálnak, de szinte elszabadult a pokol a megvadult autósok miatt. Régen a rendőrök szigorúan megbüntették, aki ide látogatott.
Kocsmák sorát nyitják egymás után a Duna felőli oldalon. Csak a Bíbic-csónakház előtt van három kocsma. Miért engedik ezt a sok kocsmát létesülni?
A part tele van szeméttel. Az Ipari Minisztérium üdülője után 1 roncs tűzhely és egy kibelezett jégszekrény romja van legalább 3 éve. Aki ezt nem tudja, magasabb vízállásnál ráfut a csónakjával és összetöri azt.
A nagyágban az I.-es kút körül 2 kútgyűrű van, aminek egy része már a homokba beágyazódott. Ezt is itt felejtette valaki.
Meddig mehet ez még és mikor fog valaki intézkedni anélkül, hogy azzal szédítenék az embereket, hogy erre nincs pénz? Itt semmire sincs keret?
Fehér Katalin
erdőt járó turista



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.