Dugó nyugati módra
"Az országos közúthálózat sűrűsége az európai átlagértéknek felel meg, minoségi tulajdonságai azonban jelentősen elmaradnak attól. Autópálya-ellátottságunk durván negyede, sűrűségünk pedig hetede az EU-beli tagországok átlagértékeinek." (Kapitány Zsuzsa: Fogyasztói magatartás az autópiacon, Aula Könyvkiadó, 1996.)
"A tranzitország Ausztriának fejlett autópálya-hálózata van ... ám az osztrák sztrádák továbbra is túlzsúfoltak...
A Brenner-hágó környékén gyakorlatilag egész nyáron hosszú kilométereken át araszol a kocsisor...
Németországban manapság szinte mindig és mindenütt torlódásokkal kell számolnia az autósnak, s igazán szerencsésnek mondhatja magát az, aki mondjuk az osztrák-német határ közelében fekvő első nagyobb várostól, Passautól a Majna-parti Frankfurtig úgy tudja megtenni a 450 kilométeres távot az A3 jelű autópályán, hogy közben egyszer sem keveredik kisebb-nagyobb dugóba, vagy nem kell hosszú kilométereket szó szerint lépésben megtennie." (Autósok, vigyázat: Európa bedugult! Népszabadság, 1997. augusztus 25.)
Aki nem röstelli előkeresni a cikket, az csaknem egy teljes újságoldalon olvashat még a franciaországi és olaszországi állandósult sok kilométeres dugókról, és örülhet annak, hogy neki csak egy kerékpáros Tisza-túrára tellett a gyerekekkel Szeged és Szolnok között.
Azért vegyünk fel újabb kölcsönöket, hogy mi is nyugati módra dugulhassunk be, nem ám úgy elmaradottan, szegényesen?
Nemrég készült el az Európai Bizottság ország véleménye Magyarországnak az EU-tagságra történő felkészültségével kapcsolatban. A környezetvédelemnél kifogásolta a hulladékgazdálkodásunkat, valamint a víz- és a levegőminőség védelmét. Az oktatásban a pedagógusok javadalmazását és a nyelvtanítás színvonalát bírálta. A közlekedés területén szemrehányóan szólt arról, hogy túlzottan előnyben részesítjük a közúti közlekedést a vasútival és a vízivel szemben.
Beliczay Erzsébet
|