kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Hódít a villamos

A világ számos országának számos nagyvárosában egyre inkább előtérbe kerül az az irányzat, hogy a bővülő közlekedési igényeket, a forgalom növekedéséből adódó környezeti terhelést a közlekedési rendszerek teljes átgondolásával és átdolgozásával tartsák kordában. Megnövekedett az igény a környezetbarát közlekedési módozatok iránt, elővették a fiókból a már beporosodott, de mindig megújulni képes közúti vasúti közlekedés ötletét, és a II. világháború utáni vonalmegszüntetéseket átkozva, még a magas kezdeti költségek árán is létrehozzák a kor igényeinek megfelelő, modern kötöttpályás rendszereket; visszaépítik a nagyvárosokba a villamost.
A villamosok közlekedtetésének számos előnye van a nagyvárosok esetében. A jelentős utazási igényeket azért tudja jobban kiszolgálni, mint az autóbusz, mert nagyobb járművekkel egyszerre több utast tud szállítani. Fajlagosan kevesebb károsanyagot bocsát ki, és ez sem a városok túlterhelt levegőjét terheli, hanem az erőműveknél jelentkezik, ahol a károsanyagok jobban szűrhetők. Emellett a kötött pályának köszönhetően a villamosok biztonságosabban közlekednek a szűkebb utcákban, mint a buszok, és kényelmi szempontból sincs miért szégyenkezniük. Legújabban már az alacsony padlószintű villamosokat alkalmazzák, amibe a ki- és beszállás még babakocsival vagy tolószékben is könnyedén megoldható. De hogy ne csak általánosságokban beszéljünk, nézzünk néhány jellemző példát a nagyvilágból:
USA — New Yorkban a 42. utca az egyik fő keresztirányú ütőér. Ide tervezik megépíteni az első új villamosvonalat, mely elkülönített pályájával töredékére fogja csökkenteni az eljutási időt a dugókba minduntalan beragadó autóbuszokhoz képest. A Hudson folyó túloldalán, New Jerseyben szintén villamosvonalat építenek, mely a folyó mentén egymásba épült városokat köti majd össze.Az ország más nagyvárosaiban is új villamosvonalakat építettek ki, melyek sokszor a belvárosi személyszállítást az elővárosi ingázás biztosításával egyesítik. Ilyen új villamosok találhatóak többek között Los Angeles, San Diego, San Jose, Dallas, Baltimore, Denver és St. Louis városokban.
Ausztrália — 25 év után Sydneyben is ismét villamos közlekedik, és máris tervezik a vonal meghosszabbítását, különös tekintettel a 2000-ben megrendezésre kerülő olimpiai játékokra.
Nagy-Britannia — Számos nagyvárosban szintén újonnan épült villamos. Korszerű járművek róják Manchester és Sheffield utcáit, de Birminghamben és Nottinghamben se sokáig várat már magára.
Franciaország — Párizs utcáira ötven év után került vissza a villamos. A külvárosokban futó körgyűrűként, a metrónál olcsóbban építették meg az utazási igények kiszolgálására. Egy helyen bevásárlóutcában halad, más helyen a korábbi elővárosi vasút helyére építették, javítva a járművek megközelíthetőségét.
Németország — A német egyesítést követően radikális bővítéseket terveznek a berlini villamoshálózatban. A volt keleti részben található vonalakat felújítják, a volt nyugati részben pedig, ahol annak idején a villamosokat megszüntették, új vonalak építését tervezik. Időközben a meglévő Tatra gyártmányú kocsikat (melyek hasonlóak, mint minálunk az 1-es vagy 18-as villamos) felújították és kényelmesebbé, vonzóbbá tették.

— Teljesen új villamosvonal nyílt az idén Oberhausenben, ahol a zárt pályán buszok is közlekedhetnek. Karlsruhe városában kétfajta villamos létezik. A hagyományos hálózaton korszerű, alacsony padlószintű kocsik közlekednek (bár ez ma már korántsem számít különlegességnek), és vannak villamosok, melyek a belvárost elhagyva nagyvasúti pályán haladnak tovább az elővárosok felé. Még idén ősszel megnyitják Saarbrücken új villamoshálózatát, ahol hasonló rendszerben, 100 km/h sebességgel, nagyvasúton közelíthetik majd meg a járművek a belváros utcáit.
Róma — Az ezredfordulóra a villamoshálózat hosszának megkétszerezése a cél. Itt is korszerű, alacsony padlószintű villamosokat állítanak forgalomba. Egy ekkora városban megfelelő méretű metróhálózatot csak lassan és rendkívül drágán lehetne kiépíteni, de a villamosvonalak építése olcsóbban megoldható és megfelelő kiépítéssel (zárt pálya, forgalmi elsőbbség biztosítása) az eljutási idők is versenyképesek a metróéval.
(a szerző fotóival)

Joó Ferenc


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.