Bevételek átterelése a mellékvonalakra
Ha megkérdezzük a MÁV illetékeseit, hogy hol keletkeznek a személyszállításban a veszteségek, vagy hogy nyereségesek-e a mellékvonalak vagy sem, csak kitérő választ tudnak adni. Pontos választ nem is lehet találni erre a kérdésre, mert nincsen a MÁV-nak olyan számviteli rendszere, ami kimutathatná, hogy az utazásokkor elkönyvelt bevételt melyik vonalszakasz termelte meg. Más szóval kifejezve: ha én Debrecenből elmegyek Nagykerekibe, hiába utazom végig mellékvonali pályaszakaszon, a bevételt nem ez a mellékvonal, hanem Debrecen bevételeként könyvelik el. Ez igazságtalan rendszer, hiszen a mellékvonalak bevételtermelése nem mutatható ki egyértelműen. Ugyanez azonban igaz a fővonalakra is, és egy kis odaadással, valamint a szabályok ismeretével megtehetjük, hogy többletbevételt termelünk a mellékvonalaknak.
A MÁV személydíjszabási szabályzata lehetővé teszi, hogy jegyünket előre meg nem határozott időben történő utazáshoz is megváltsuk. Ezek az ún. keletbélyegző nélküli, azaz biankó jegyek. A dolog lényege, hogy jegyünket nem pecsételik le dátumos bélyegzővel azon az állomáson, ahol megváltjuk, hanem elővételre utaló jelet raknak rá (általában B betűs pecsétet). Ha ezután ezzel a jeggyel utazni szeretnénk, csak annyit kell tennünk, hogy indulás előtt a kiinduló állomáson kérünk rá egy keletbélyegzőt. Mindegy tehát, hogy hol utazunk, a jegyünk onnan érvényes, ahol az utazás napján lepecsételik.
Ha pl. veszek egy 240 km-re szóló jegyet Sellyén, akkor ezzel nemcsak Sellyéről utazhatok 240 km távolságra, hanem ugyanúgy mehetek Budapestről Debrecenbe is, csak ennek megfelelően, azaz Budapesten kell lepecsételtetnem. Ezzel elérhető, hogy a fővonalon történő utazás bevételét teljes mértékben egy arra jobban rászoruló mellékvonal kapja. Ha közvetett módon és elenyésző mértékben is, de ily módon hozzájárulhatunk féltett mellékvonalaink gazdaságosabbá tételéhez.
A tervek szerint nagyobb állomásokon már a nagyon közeli jövőben, országos szinten pedig kb. három év múlva vezetnék be az útvonalat feltüntető jegyeket. Ezzel a módszerrel pontosan nyomon lehet majd követni, hogy a vasútvonalak mennyi bevételt termelnek. Amíg azonban a MÁV nem tudja bevezetni eme igazságosabb elszámolási rendszert, legalább mi tegyük meg a tőlünk telhetőt! Ha van kedvenc mellékvonalunk vagy állomásunk, ahol van még jegykiadás (sajnos, sok esetben már nincsen, és csak a vonaton lehet menetjegyet váltani); vagy ha valaki rendszeresen utazik fővonalon, és tudja, hogy milyen jegyeket szokott használni, az útjai során keressen fel nagyobb mellékvonali állomásokat, és vegyen elővételben a megfelelő jegytípusokból.
Joó Ferenc
|