kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport metrópárti

A tervezett 4. metró megépítésével, illetve a fővárosi tömegközlekedés helyzetével kapcsolatban az elmúlt hónapokban az írott és elektronikus sajtóban számos alkalommal jelentek meg a Levegő Munkacsoport nyilatkozatai, állásfoglalásai. Ezeket sokan — talán a mi hibánkból is — úgy értelmezték, hogy szervezetünk alapjában véve metróellenes. Ennek valójában az ellenkezője igaz: környezetvédő civil szervezetként éppen a metróvonalak jelentős kibővítését és korszerűsítését szorgalmazzuk. A mindössze 7 kilométeres 4. metró megépítésének tervét többek között azért is tartjuk elhibázottnak, mert ennek a beruházásnak az összegéből több mint 300 kilométer hosszú korszerű metróhálózatot lehetne létrehozni. Ezen állításunk megértéséhez azonban tudni kell, hogy a "metró" szó az angol "metropolitan railway", vagyis nagyvárosi vasút rövidítése. Egy illyen hálózat kialakításához mindenekelőtt korszerűsíteni kellene a mostani földalatti és HÉV vonalakat. Ezzel egyidejűleg a MÁV 190 kilométer hosszú budapesti és több száz kilométernyi főváros-környéki vonalait a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben kellene bekapcsolni a helyi tömegközlekedésbe — sűrűbben közlekedő és kényelmesebb járatokkal, több megállóval.
Egy ilyen hálózatnak azonban csak akkor van értelme, ha az egész tömegközlekedési rendszer többi eleme — a busz-, villamos- és trolijáratok — megfelelően kapcsolódnak hozzá és egymáshoz is, s egyre magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtanak az utasoknak. Mindehhez az is szükséges, hogy az utasok ugyanazzal a jeggyel vagy bérlettel használhassák a BKV, a MÁV és a VOLÁNBUSZ járatait. Ugyanakkor a viteldíjakat nem szabad az infláció mértékén túlmenően emelni, hiszen a tapasztalatok szerint ez minden esetben az utasok számának csökkenését eredményezi.
Szakértőink megállapították, hogy a 4. metró megépítése elvonná a forrásokat mindezekről a területekről, és így a meglévő tömegközlekedési hálózat elkerülhetetlenül leromlana, ugyanakkor pedig a viteldíjak jelentősen megemelkednének. Ennek következtében a fővárosi tömegközlekedés összeomlana, ami az egyéb kedvezőtlen hatások mellett környezeti katasztrófát is előidézne.
Úgy véljük, hogy a 4. metró megépítésének elhalasztása most lehetőséget nyújt az elmaradt jármű- és pályafelújítások elvégzésére, a meglévő fővárosi tömegközlekedési hálózat korszerűsítésére, jobbítására. őszintén reméljük, hogy e cél megvalósítása érdekében konstruktív együttműködés alakul ki a kormány és a Fővárosi Önkormányzat között.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.