Kisboltok, nagy boltok
Családi körben mesélték a következő jelenetet:
Leugrottam hétvégén a kisboltba, mert otthon elfogyott a fahéj. Az egészen pici boltban csak az eladó és egy szem vevő volt. Éppen beszélgettek. Megkérdeztem, hogy merre találom a fahéjat, majd miután levettem a polcról, fizetni készültem. A másik vásárló, aki ez idő alatt elcsendesedett, ekkor megszólalt: "Fahéj ... almás pite!" Elmosolyodtam és azt válaszoltam: "Nem, szilváslepény." Néhány percig ismét elmélyedt, majd felsóhajtott: "Kelt tésztával ... mmm!"
Felnevettünk. Éppen szilváslepényt ettünk a kertben és megéreztük összekapcsol bennünket ez a kis történet azzal az ismeretlen vásárlóval, emlékeivel a kora őszi családi találkozókról, és a kerti vendégeskedések meleg hangulatáról.
A fenti jelenet elképzelhetetlen lenne egy nagyáruházban vagy bevásárlóközpontban. A kis boltok nem csupán a vásárlást szolgálják, hanem a társas kapcsolatok színterei is. Nemcsak a rosszindulatú pletykák, de a közösségformáló véleménycserék pótolhatatlan "fóruma" is. A vásárlás is másképp zajlik. Szólhatok, ha valami éppen elfogyott, sőt előfordult, hogy megrendeltem a boltban máskülönben nem forgalmazott árut, ritkaságot, és megbeszélhettem a boltossal, hogy mikorra hozza. Az áruról is pontos felvilágosítást adnak: hogy friss-e, hogy lesz-e délután, és például olyan szubjektív ítéletet is, hogy jó-e? A kis bolt tulajdonosa talán nem függ annyira a szállítótól, mint a nagyé, és fontosabb neki a vásárlókkal való jó kapcsolat. Értéktelen, rossz minőségű vagy nem megbízható árut nem forgalmaz, mert azt kockáztatja, hogy a vásárlók a boltjára vetítik ezeket a tulajdonságokat. Ugyanakkor talán korlátoznak is a túlvásárlásban, hiszen furcsán néznének arra a vevőre, aki a sarki éjjel-nappal nyitva tartó boltból hatalmas készleteket vinne haza.
A kis boltok között vannak, melyek változatosak kínálatukban. Egyikbe indiai, kínai vagy távol-keleti ínyencségekért megyünk, másikba görög csemegékért, a harmadikban bio-élelmiszert árulnak, és folytathatnám a sort a sajtkülönlegességekkel, a teákkal, gyógynövényekkel. A nagyáruházak is igyekeznek lépést tartani a kereslet egyre árnyaltabbá válásával. Az említett cikkekből sokat megkapunk azokban is, de valahogy mégis más. Hiányzik a szó, a gesztus, ami összekapcsol bennünket, hiszen elsősorban nem vásárlók, hanem emberek vagyunk.
Susánszky Ferenc
|