Toscani a reklámról
Halleluja! A kisbaba tiszta kéket pisil
1999. szeptember 27-28-án Budapesten, a Kongresszusi Központban került megrendezésre a 2. IAA Európa Reklámkonferenciára. E nagysikerű rendezvényt szerkesztőségünk most egy kissé talán formabontó módon, Oliviero Toscani, a Benetton művészeti vezetője és reklámfotósa gondolatainak felidézésével szeretné méltatni.
Halleluja! Beléphettek a világok legjobbikába, a földi paradicsomba, a boldogság birodalmába, a biztos siker és az örök ifjúság honába. Ebben a csodálatos országban az ég mindig kék, levegőszennyezés sosem fakítja el a lombok ragyogó zöldjét, a legparányibb pattanás sem kezdi ki a lányok szaloncukor-rózsaszínű bőrét, egyetlen karcolás sem csúfítja az autók fényes karosszériáját. Néptelen utakon hosszú combú, barnára sült fiatal nők automata kocsimosókból éppen előkerült csillogó autókat vezetnek. Ezeket a nőket sosem érte közúti baleset, nem ismerik a jeges utakat, a radarellenőrzést, a gumidefektet. Úgy siklanak ki a nagyvárosi dugókból, mint az angolna, nem haladnak át lerobbant külvárosokon, elkerülik a piros lámpáknál buzgólkodó barna képű ablaklemosókat, csak suhannak csendesen, drágán berendezett, tágas lakásuk vagy pompás nyaralójuk felé.
Ott aztán a jó erőben lévő papa és mama várakozik, virágos parkban, derűs hegedűkoncert közepette. A gyermekek nevetve ugrálják körül őket, majd szétveti őket az öröm, hála a nagy és finom Prosper piskótának és a Super Rigolo elektronikus játéknak. Nem bőgnek, nem lesz tetves a fejük, nem kapnak skarlátot és nem dugják be az ujjukat a konnektorba. A mamájuk húszéves, makulátlan szépség, nincs rajta egyetlen négyzetcenti narancsbőr sem dalolva pelenkázza gömbölyű popsijukat, amely olyan jó szagú, és amelyet sosem szennyez kaki. Azután, ó, ott van még az a szép, szőke, formás tündér, aki táncikálva mossa a márványpadlót a konyhában, amely akkora, mint egy vendéglő nagyterme. Egy csodás mosópor segítségével ocsmány, szennyes hegyeket új ruhák rendezett halmává varázsol. És, valóságos csoda! Havivérzése tiszta kék, nem szennyezi be többé a bugyit, olyan kék, mint az ablakon benéző ég, azúrkék, akár kisbabájának a pisije, ami sosem csurog mellé.
Egy makacs dallam dúdolja: "Ez itt a boldogság!"
Eközben halad a világ előre. Jóképű fiatal bankárok fogadják a papát, legjobb barátjukat, szobanövényekkel tájképpé varázsolt irodájukban, és rózsás jövőt ígérnek neki. Nincs többé hó végi gond, megegyeznek mindenben, lesz kölcsön, részletfizetés, nyugdíj, ingatlanvásárlás. A papa távoztában csakúgy sugárzik: vége a válságnak, nem lesz több elbocsátás, munkanélküliség, sem csődbe ment bank. Hála új hitelkártyájának, övé a világ, elszökhet Saint-Tropezba, vagy akár Bangkokba, bálnára vadászhat a csemetéjével a Maldív-szigeteken vagy üdülhet Guayaquilban, gyöngysorba öltözött lányoktól hemzsegő, négycsillagos szállodában. Vége az aggodalmaskodásnak, elég becsúsztatni a varázskártyát az álommasinába, s nem kell fizetni semmiért. Elragadtatva rohan telefonálni, kerül, amibe kerül, a mamának, aki örökös fiatalítókúráját élvezi a hegyekben vagy egy kókuszpálma-ültetvényen, amely aranyos napfényben úszik, és bennszülöttek nincsenek a környékén. Majd az eget szántja a papa egy repülőfotelban, bomba nők sürgölődnek körülötte, elalszik a felhők fölött, és a világ túlsó végén ér földet; az időeltolódás meg se kottyant neki, és természetesen frissen van borotválva. Itt karjaiba veti magát a mama, Claudia Schiffer szakasztott mása a haja mindig ragyogó és selymes, a ruháját divattervező kreálta. Fekete selyemleplekbe burkolódznak be együtt, hogy kihörpintsék a szenvedély feketekávéját, amely kétségkívül a világ legjobb feketekávéja, és megkóstolják a Désir cég minden gyártmányát... mielőtt ráhemperednének a nemi vágyat serkentő matracra. Ez alatt egy új dalocska súgja-búgja: "Minden rendben van", "Én nem terjesztem az AIDS-et".
Reggel a mama varázsos kenőccsel keni be az arcát, keze lágy, megszépítették a mosogatószerek, hosszú, lakkozott körme soha nem töredezik. Arcán varázsütésre kisimulnak a ráncok, kontúrozott ajka csillog, akár a filmcsillagoké. A fölösleges zsírpárnák eltűnnek az ujjai nyomán, a keble ruganyos és a kék ég felé meredezik, a feneke kigömbölyödik, a teste megint olyan karcsú, mint lány korában, a lába, akár egy topmodellé. A papa, aki cowboy-cigarettáinak és a Viking nevű illatszernek köszönhetően ugyanolyan fickós, mint volt, éppúgy kívánja őt, mint az első napon. Megszűnt minden stressz és fáradtság, úsznak a szerelemben, a szemük csillog, a gyerekek ujjongva rohannak leckét írni.
A szomszédos posztmodern épület kékes fényű irodáiban tökéletesen borotvált aranyifjak emelik hüvelykujjukat diadalittasan az ég felé, és hatalmas galériás termekből szédületes szerződéseket és projekteket faxolnak a világ másik végére, öltönyös-nyakkendős hasonmásaiknak.
Szélesen mosolygó főnökük hasonlít a papára! magához öleli őket és gratulál nekik. Az igazgatótanács (csupa szép nő, kurta szoknyában) ünnepli őket. Nincs ebben a demokratikus közösségben önkényeskedő főnök, nincs munkanélküliség, nincs szakszervezet, sem disznóságok a fizetés, a béremelés körül, és hatalmi harcok sincsenek. Mindennapos utópia! Ezekre a drága, formatervezett berendezésű, eszményi munkahelyekre senki sem metrón vagy zsúfolt vonaton jár dolgozni, hanem GTI-kupéjába vagy végbélkúp formájúra áramvonalasított motorjára ül. Minek nyugtalankodni? Bronzbarnára sült negyvenévesek, igazgatói íróasztaluk mögött trónolva, mindenre gondolnak, biztosítanak minden kockázat, minden betegség de csitt, ez a szó tilos! ellen. Szó nélkül megtérítik egészségügyi kiadásaidat, és előkészítik öregkori visszavonulásodat egy szabvány szerint gyártott falusi kúriába, áloszlopokkal és régimódi sparherttel. Mit lehet még kívánni? Igazán semmit. Szép az élet ezen a mi fantasztikus bolygónkon.
Ez az idilli világ bizonyára ráismertek már a reklám negédes és ostoba univerzuma, amely közel harminc éve hülyít és néz gyereknek bennünket.
BASTA COSI! Ebből elég!
Oliviero Toscani: Reklám, te mosolygó hulla,
Park Kiadó, 1999.
|