kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Párizs — az egyirányú utcák városa

— Autóval? Párizsba? — tette fel a kérdést a barátomnak külvárosi vendéglátója. Miért is olyan furcsa egy fogyasztói társadalomban, ha valaki autóval akar közlekedni a fővárosban? Egyszerűen azért, mert nem praktikus. A napi 1,5 milliós autósforgalmat a város igen nehezen tudja lebonyolítani.
Reménykedni mindig lehet, hogy az emberek találnak maguknak parkolóhelyet a városban, méghozzá viszonylag közel az úticéljukhoz, és abban is reménykedhetnek, hogy nem kerülnek dugóba. A gyakorlat az, hogy örülhet, akinek negyedórás-húszperces bolyongás után két-háromszáz méteres körzeten belül sikerül parkolnia. A parkolóhelyek hiánya különösen súlyos a turisztikai látványosságok közelében, valamint a népszerű bevásárlóhelyeken, de szintén nagyok a gondok a lakókörzetekben.

Párizsban a parkolóhely-problémát az utcák egyirányúsításával igyekeztek megoldani. A kevésbé forgalmas utcák mindkét oldalán engedélyezték a parkolást, és a fennmaradt egyetlen sávban zajlik a közlekedés. Mivel a parkolási lehetőséget szintén nem találó áruszállító kocsiknak és a hétvégén igen gyakran látható költöztető teherautóknak is meg kell állniuk a ki- és berakodáshoz, gyakran dugul el egy-egy utca félórára vagy hosszabb időre is.
Sokszor látni autókat parkolni a járdán, a buszsávban, vagy eltorlaszolva az egyik sávot, növelve ezzel a balesetveszélyt és csökkentve a forgalom sebességét.
Az egyirányú utcák nagy mennyisége miatt — sokszor a soksávos sugárutak is azok — az autós turistáknak nem ajánlatos a haladási irányokat is jelölő térkép nélkül bolyongani a városban.
Párizs forgalmát megkönnyítendő jött létre a város körüli körpálya.Valójában ez jócskán a lakott területen belül található, hiszen tudjuk, hogy a városhatáron belül csupán kétmillióan laknak, az elővárosokban további nyolcmillióan. A körpálya sok helyen alagútban vagy árokban megy, ami csökkentheti a környék zajszennyezését, de a légszennyezéstől természetesen nem óv meg. A körgyűrű valóságos egérfogó az autósok számára: a csúcsórákban rendszeresen bedugul, és letérni róla igen kevés helyen lehetséges.
Nem csoda, ha a párizsiak és Párizs környékiek nagy rétege számára nyilvánvaló, hogy csupán tömegközlekedéssel érdemes Párizsban közlekedni. Az elővárosi vasutak és a metrók gyors közlekedési lehetőséget nyújtanak a környékbelieknek.
Párizsban jelenleg 14 hagyományos és 4 gyorsított metróvonal van, melyek egy része az elővárosokba vezet, más részük a városon belüli forgalmat szolgálja. A felszíni tömegközlekedést kizárólag buszok bonyolítják le, amelyek egyes helyeken buszsáv hiányában, illetve a buszsávok jogtalan használata miatt szintén elakadnak a dugóban. Megfelelően leválasztott felszíni tömegközlekedés hiányában azok, akik gyorsan szeretnének haladni, a metrót választják. A metró viszont csúcsidőben borzasztóan zsúfolt. Az utasoknak sokszor több szerelvényt meg kell várniuk, míg végre sikerül felpréselődniük egyre. De még ezzel együtt is sokkal gyorsabban haladnak, mintha autójukkal egy dugóban rostokolnának.
A tömegközlekedés anyagilag is megéri a párizsiaknak. Míg a parkolási díjak óránként 5-15 frank között mozognak — ingyenes parkolóhelyek gyakorlatilag nincsenek —, a tízesével vett metrójegyek egyenként csupán 5,50-be kerülnek, amivel akárhányszor lehet vonalat váltani. Ez azt jelenti, hogy 11 frankért — a fizetéseket és a vásárlóértéket figyelembe véve ez olyan, mintha kb. 100 forintról lenne szó — a párizsiak eljuthatnak a város bármelyik pontjára és vissza. A 250 frankos havibérlet legtöbbjüknek méginkább megéri.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.