kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Példa az utasbarát viselkedésre

Tizenöt évvel ezelőtt huzamosabb időt töltöttem Kanadában. Ahol laktunk, az amerikai átlaghoz képest sűrű volt a buszközlekedés. Esti időszakokban azonban mégis előfordult, hogy csak félóránként jöttek. Több alkalommal megesett, hogy az egyik buszról olyanra szerettünk volna átszállni, amelyik pont előttünk haladt. Ilyenkor megkérhettük a vezetőt, hogy telefonon kérje meg a másik busz sofőrjét, várja meg a következő megállónál az átszállókat.
A minap kellemes élményben volt részem Budapesten. A Bosnyák tér felé haladó piros 7-es vezetője a Hungária körútnál bemondta a hangosbemondóba: A 73-as gyorsjárat épppen most érkezik mögénk a megállóba, aki Rákospalotára igyekszik, most tud átszállni.
Az átszállások megkönnyítése — főleg éjjel — nagyban tudná fokozni a BKV népszerűségét. Augsburgban van egy központi tömegközlekedési csomópont, ahol este 7-8 után a járművek 2-3 percet várakoznak. Mivel mindegyik járat menetrendjét úgy tervezték meg, hogy egyazon időpontban érkezzenek a buszok a különböző irányokból, így lehetővé tették a szinte azonnali átszállást. A négy-öt busz és villamos egyszerre érkezik és egyszerre indul, az átszállás nem tart 2-3 percnél tovább. Ha valamelyik járat mégis késne néhány percet, bevárják. Még így is kevesebb időt kell az utasoknak vesztegelniük, mintha újabb 20-30 perc múlva szállhatnának fel a következő járatra.
Régi szívfájdalmam a Farkasréti téren közlekedő villamos és buszjáratok átszállási kapcsolatának hiánya. Bár válaszlevelében annak idején a BKV jelezte, hogy itt mind a három vonal (59-es villamos, 8-as és 53-as busz) menetrendjét úgyalakították ki, hogy azok egymáshoz csatlakozást biztosítsanak, a mai napig nem derült ki számomra, hogy ez melyik irányból melyik irányba történik. Ugyanis ha az először érkező busz hamarabb elmegy, mint a következő busz vagy villamos érkezése, akkor az első buszról át lehet szállni a másikra, de viszont már nem. Pedig a járatok valóban 2-3 percen belül közlekednek, csak éppen nem várják be egymást! Itt tökéletes megoldást nyújtana, ha a menetrendbe beépítenék a szükséges 2 perc körüli várakozási időt, és a járatok meg is várnák egymást!
Megjegyzem, hogy az utolsó 2-3 járat az 53-as busz vonalán a menetrendi időpont előtt szokott elmenni, mivel a sofőr már hazafelé hajt. Sok embernek okoztak már ezzel sok bosszúságot, mert villamossal és éjszakai járatokkal másfél-két órás utazással kellett azokat a helyeket megközelíteni, ahova egy menetrend szerint közlekedő 53-as busszal és egy kis gyaloglással vagy egyszeri átszállással 30-45 perc alatt el lehetett volna jutni. Várjuk tehát az utasbarát magatartás oktatását, ellenőrzését és elterjedését, amire jó példa a fenti 7-es gyorsjárat vezetőjének viselkedése.

Joó Ferenc


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.