kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Egy lépés előre az EU közlekedéspolitikában?

2000. május 21-e történelmi jelentőségűvé válhat az EU és Svájc közötti kapcsolatokban. A svájci szavazók meglepően nagy része, 67%-a mondott igent egy új gazdasági szerződésre Svájc és az EU között, melynek egyik fontos eleme a közúti közlekedésről szóló rész. Vajon 2000. május 21-e az Európai Unió közlekedéspolitikájában is történelmi pillanattá válik?
NEM!" lenne az első válasz. A szerződés értelmében Svájcban engedélyezni kell az eddigi 28 tonnás súlyhatár helyett a 40 tonnás kamionok közlekedését, ami jelentősen vonzóbbá teszi majd a közúti közlekedést. Ennek következtében sok áru, ami eddig vasúton mozgott, teherautókra kerül majd át, továbbá általában is több árut fognak fuvarozni, mivel a közúti szállítás olcsóbb lesz. Általánosságban is több kamion lesz, de leginkább így lesz ez a svájci völgyekben. Ez az Alpesi Egyezmény (Alpine Convention) szellemével ellentétes, és nem fenntartható közlekedés. De
IGEN!" lehet a válasz egy kis gondolkodás után. A szerződés engedélyezi Svájcnak, hogy bevezessen egy útdíjat a kamionok számára, aminek mértéke a megtett távolságtól, a jármű súlyától és az okozott légszennyezési kibocsátástól függ. Ennek a legkiemelkedőbb eleme, hogy már a 3,5 tonnás járműveket is megadóztatják, és minden útvonalon (tehát nem csak az autópályákon). Az EU jogszabályok szerint ugyanis csak az autópályán közlekedő, és csak a 12 tonnánál nehezebb kamionokat lehet megadóztatni. Továbbá, az útdíj mértéke sokkal magasabb, mint a EU jelenlegi vagy tervezett útdíjai. A díjtételt tonna-kilométerenként 0,0088 és 0,0125 euró (2,29, illetve 3,25 forint) között állapították meg. Az összeget a jármű teljes megengedett összsúlya után kell fizetni, függetlenül attól, hogy éppen tele van áruval vagy üres. Ennek ellenére félő, hogy ez az igazságos és hatékony eszköz nem tudja majd megvédeni az érzékeny alpesi folyosókat a növekvő számú teherautóktól. Tehát, a legvalószínűbb válasz lehet, hogy:
MÉG NEM!" Ha a svájci tapasztalatok oda vezetnek, hogy az Európai Unió az összes tagországára vonatkozóan olyan útdíjakat vezet be, ami a svájci rendszeren alapul, akkor 2000. május 21-e fontos időpont lesz a környezetkímélő közlekedés kialakulásában Európában. A svájciak nagy kockázatot vállalnak azáltal, hogy* engedményeket tesznek a környezetük védelmére hozott politikában — ha az EU-svájci kétoldalú egyezmény a kamionok által okozott károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez vezet Európa-szerte, akkor érdemes volt ezt a kockázatot vállalni.
Fordította: Joó Ferenc

T&E Bulletin


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.