kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kormányok és civilek az "üzemanyaggyár-válságról"

A korábbi évekhez képest magas üzemanyagár miatt számos országban tiltakozó megmozdulásokra került sor. Nyugat-Európa kormányai, országaik érdekeit szem előtt tartva, nem hátráltak meg a nyomás előtt, és nem csökkentették az üzemanyagok adóit. (Ez alól csak Franciaország jelentett kivételt, bár még annak miniszterelnöke, Lionel Jospin is hangsúlyozta az energiahatékonyság javításának és a kőolajfüggőség csökkentésének fontosságát.) Ennek a politikának a helyességét erősítette meg az EU gazdasági és pénzügyminisztereinek szeptember 9-én kiadott nyilatkozata. Margot Wallström, az Európai Bizottság környezetvédelmi főbiztosa pedig kijelentette: nem szomorú amiatt, hogy ilyen magas a kőolaj ára. A civil környezet- és természetvédő szervezetek ezzel egyidejűleg korábban ritkán tapasztalt egyetértésükről biztosították a kormányokat. Az alábbiakban ez utóbbiak nyilatkozatairól adunk rövid áttekintést.
EEB
A földrészünkön a legtöbb környezetvédő mozgalmat tömörítő nemzetközi civil szervezet, az Európai Környezetvédő Iroda is teljes támogatásáról biztosította az Európai Unió Brüsszeli Bizottságát azzal kapcsolatban, hogy ellenáll az üzemanyagadók csökkentésére irányuló nyomásnak. Álláspontja szerint ez a válság kiváló alkalmat nyújt a politikai döntéshozóknak arra, hogy a kor követelményeinek megfelelő irányba mozdítsák el országaik fejlődését.
Az EEB szeptember 12-én megjelentetett állásfoglalása kimondja, hogy még a jelenlegi árak sem fejezik ki mindazokat a költségeket, amelyek az üzemanyagok felhasználása során keletkeznek. Környezetvédelmi és társadalmi okokból egyébként is elfogadhatatlan a közúti és légi közlekedési további növekedése. "Nem arról van szó, hogy a kőolaj most rendkívül drágává vált. Inkább arról, hogy eddig felelőtlenül alacsony ára volt, ami rendkívül megnehezítette az egyéb közlekedési módok — elsősorban a vasút és vízi közlekedés — fejlődését. Az alacsony árak kifizetődővé tették azt, hogy szerte Európában össze-vissza szállítgassák a termékeket a termelési folyamat során csak azért, mert a munkaerő költsége egyes helyeken alacsonyabb, mint másutt" — állapította meg Lone Johnsen, az EEB elnöke.
A kőolajárak megemelkedése lehetővé teszi, hogy a piac a környezetvédelem érdekében dolgozzon. Csak azok a közlekedési vállalkozások maradnak majd fenn, amelyek megfelelnek az új követelményeknek, és hatékonyabban, takarékosabban működnek. Amennyiben pedig a megemelkedett kőolaj-árak miatt növekszik az államok áfa-bevétele, akkor ezt a többletbevételt arra kellene felhasználni, hogy fokozott támogatásban részesítsék a tömegközlekedést és a vasutat, illetve az energiahatékonyság javítását szolgáló tevékenységeket.
Az EEB azt is szorgalmazza, hogy a kormányok ne engedjék meg az üzemanyagárak csökkenését. Ha a kőolaj ára visszaesne, akkor azt megfelelő adóemeléssel kellene ellensúlyozni. Az így keletkező többletbevételt részben az emberi munkát terhelő adók csökkentésére, részben pedig a kőolajtól való függőség mérséklésére kellene felhasználni.
T&E
"Az üzemanyagárak elleni tiltakozás oly erős volt, mint a helyi légszennyezés szintje, amikor a tárgyaló felek asztalhoz ültek Lyonban, hogy előkészítsék a globális felmelegedés szempontjából a legfontosabb találkozót a Kiotói Jegyzőkönyv elfogadása óta. Ezek az események felhívják a figyelmet arra, hogy mennyire fontos megállítani a környezetpusztítást, de rámutatnak arra is, hogy milyen nehéz ezt megtenni — különösen a közlekedési ágazat miatt. Ha engedünk az üzemanyagárak miatt tiltakozóknak, aláaknázzuk az környezetvédelem érdekében tett erőfeszítéseket is" — jelentette ki Beatrice Schell, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, a T&E igazgatója. (Az említett időben az ózon koncentrációja Lyonban egészséget károsító mértéket ért el, és ezért a hatóságok azt ajánlották a gyermekeknek, időseknek és az asztmásoknak, hogy ne tartózkodjanak az utcán!)
A T&E szeptember 11-én kiadott nyilatkozata szerint a fuvarosoknak adandó kedvezmények az adófizetők túlnyomó többségét sújtanák akár magasabb adók, akár romló szociális szolgáltatások formájában.
A közúti árufuvarozók követeléseit azért sem szabad elfogadni, mert ez az alágazat ma is aránytalanul kis mértékben járul hozzá az általa okozott költségek és károk fedezéséhez. Az általuk fizetett adókból származó állami bevételek (gépjárműadók, útadók, üzemanyagadók) sokkal alacsonyabbak annál, mint amennyibe akár a kamionok által az utakon okozott károk helyreállítása kerül. A személygépkocsi-tulajdonosok tehát a pénzükkel is támogatják azokat a teherautókat, melyek akadályozzák őket az utakon.
A közúti közlekedésnek tett esetleges engedmények gyengítenék a légszennyezés csökkentéséért folytatott erőfeszítéseket is. A Lancet című neves brit orvosi folyóiratban nemrég megjelent tanulmány megerősítette, hogy a légszennyezés, melynek fő forrása a közúti közlekedés, több halálesethez vezet Európában, mint a közlekedési balesetek.
WWF, Greenpeace és mások
A WWF szeptember 14-én közzéadott nyilatkozatában arra szólította fel a kormányokat, hogy a megemelkedett kőolajárak következtében keletkezett többletbevételeiket elsősorban a környezeti szempontból tiszta energiafelhasználás elterjesztésének elősegítésére használják fel. Különösen szorgalmazza a megújuló energiaforrások minél szélesebb körű használatát. Azt ajánlja, hogy a nagy olajcégek eszközeik egyre növekvő részét fektessék be ilyen jellegű kutatásba, fejlesztésbe és termelésbe.
A Greenpeace szeptember 15-én kiadott sajtójelentésében azt sürgette, hogy a világ államai hozzanak határozott intézkedéseket a fosszilis energiahordozók felhasználásának csökkentésére.
A Föld Barátai felszólította a brit kormányt, hogy határozottan álljon ellen a blokádokat létesítő fuvarozók követeléseinek, és hogy a környezetvédelmi követelményeknek adjon elsőbbséget.
A legnagyobb német környezetvédelmi társadalmi szervezet, a BUND elítélte a francia kormány engedékeny magatartását, és ezzel egyidejűleg felerősítette kampányát, amelyet a német kormány ökoadó-reform programja mellett folytat.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.