kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az üzemanyagadók csökkentése helyett a hatékonyabb energiafelhasználást!

A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a Magyar Köztársaság Kormányának követnie kellene az Európai Unió példáját, és nem szabad engednie a közúti fuvarozók zsarolásainak. Elhibázottnak tartjuk azt a politikát, amely korábbi évekhez képest magas üzemanyagárakra hivatkozva különböző további kedvezményeket nyújt a közúti közlekedésnek. Ehelyett ezt az alkalmat a gazdaság korszerűsítésének felgyorsítására, az energiafelhasználás hatékonyságának javítására és a környezetvédelem helyzetének megerősítésére kellene felhasználnia.
Amennyiben a Kormány 2001-ben nem emeli meg az üzemanyagok jövedéki adóját (vagy az inflációnál kisebb mértékben emeli, azaz reálértékben csökkenti), az egy újabb kedvezményt jelent a súlyosan környezetszennyező tevékenységek részére. Mivel a közúti gépjármű-közlekedés a környezet szennyeződésének egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő okozója, a számára nyújtott bármilyen kedvezmény alkotmányellenes. Az Alkotmánybíróság több határozatában kimondta: "Az állam nem élvez szabadságot abban, hogy a környezet állapotát romlani engedje, vagy a romlás kockázatát megengedje."
Az Európai Unió és az OECD hivatalos anyagai egyértelműen leszögezik, hogy jelenleg a gépjármű-közlekedés árai nem fedezik e tevékenység összes költségét, így például az általa okozott környezeti és egészségi károkat. Ugyanezek a dokumentumok afelől sem hagynak kétséget, hogy ezeket a költségeket érvényesíteni kell a közlekedés áraiban, mivel ezt követelik meg a piacgazdaság és a társadalmi igazságosság elvei.
Különösen megalapozatlannak és erkölcstelennek tartjuk a kamionosok tiltakozásait. A kamionok ugyanis sokkal nagyobb mértékben felelősek az utak és egyéb létesítmények folyamatos tönkretételéért és az egyéb környezeti károkért, mint a személyautók és a kis teherautók. (Egy kamion több kárt tesz az utakban, mint százezer személygépkocsi.) Ez azt jelenti, hogy mások mellett a közlekedés egyéb résztvevői fizetik meg a kamionok által okozott károk költségeinek nagy részét. Csak az utak rongálását számítva ennek a keresztfinanszírozásnak a mértéke meghaladja az évi 40 milliárd forintot. (A 10 ezer hazai kamionnal szemben az egyéb közúti tehergépkocsik száma 300 ezret tesz ki, személyfuvarozási szolgáltatást pedig mintegy 50 ezer jármű végez.) Fontos tudatosítani azt is, hogy a kamionok számos olyan kedvezményben is részesülnek, ami a közlekedési ágazat többi résztvevőjét nem illeti meg (irreálisan alacsony gépjárműadó, külföldi kiküldetés esetén adómentes napidíj stb.).
A Kormánynak azért sem szabad engednie a 10 ezer kamionos fenyegetőzésének, hogy blokádokkal, útlezárásokkal kényszerítik ki a követeléseik teljesítését, mert ez tulajdonképpen egy szűk réteg visszaélése a technikai erőfölényével annak érdekében, hogy a saját költségei minél nagyobb részét az egész társadalomra hárítsa. Egy jogállamban semmilyen Kormány nem engedheti meg, hogy egy csoport törvényellenes módszerekkel zsarolja, a közlekedés biztonsága elleni, a társadalomnak komoly károkat okozó bűncselekmények elkövetésével fenyegesse. Amennyiben a közúti fuvarozók egy része mégis ehhez folyamodna, a Kormánynak a leghatározottabban kell fellépnie az elkövetőkkel szemben, beleértve a Büntető Törvénykönyv azon előírásának alkalmazását is, hogy "el kell kobozni azt a dolgot, amelyet a bűncselekmény elkövetéséhez használtak vagy arra szántak".
Az Európai Unió gazdasági és pénzügyminiszterei 2000. szeptember 9-én kiadott közös nyilatkozatukban kimondták: a tagországok kormányai nem csökkentik az üzemanyagok adóit — gazdasági és környezetvédelmi okok miatt. Ehelyett azt szorgalmazzák, hogy az Európai Unió gyorsítsa fel az energiatakarékosság növelését és az energiahatékonyság javítását célzó programjait, és ilyen módon csökkentse a kőolajtól való függőséget.
A Levegő Munkacsoport ugyanezt ajánlja a magyar kormánynak: több forrást juttasson a takarékosabb energiafelhasználással járó közlekedési módok — a tömegközlekedés, a vasúti szállítás, a kerékpáros közlekedés — feltételeinek javítására. A hatékonyabb energiafelhasználás ugyanis az üzemanyagár-robbanás kezelésének egyetlen ésszerű módja.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.