kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kerékpározás: az előremutató megoldás

Margot Wallström, az Európai Bizottság tagja, környezetvédelmi főbiztos (az EU "környezetvédelmi minisztere") szerint nem a gépkocsi, hanem a régről maradt, előítéletekkel teli gondolkodásmód a kerékpárhasználat fejlesztésének első számú akadálya. A "Cycling: the way ahead for towns and cities" ("Kerékpározás: az előremutató megoldás kis és nagy városok számára") című 2000-ben megjelent kiadványhoz fűzött előszavában azonban jelzi, hogy mégis eloszlathatók ezek az előítéletek, és a kerékpár használata a városi közlekedés természetes részévé válhat.
Nap mint nap találunk példákat európai nagyvárosainkban — Amszterdamban, Barcelonában, Brémában, Koppenhágában, Edinburghben, Ferrarában, Strasbourgban és másutt — arra, hogy az autós közlekedés visszaszorítása nem csupán kívánatos, de egyben ésszerű törekvés. Ezek a városok intézkedéseket vezettek be egyrészt a tömegközlekedési eszközök, az osztott autóhasználat és a kerékpározás ösztönzésére, másrészt a városközpontokban korlátozták az autóhasználatot. Nem vétenek vele gazdasági növekedésük érdekei ellen, és bevásárlóközpontjaik sem válnak hozzáférhetetlenné. Éppen ellenkezőleg! Ezekben a városokban belátták, hogy a korlátlan egyéni autózás a tömeges mobilitás követelményeivel többé nem egyeztethető össze.

Az említett intézkedésekkel az üvegházhatást okozó gázok csökkentésére és a levegő minőségének megőrzésére vonatkozó, jogszabályokban rögzített Európai Uniós nemzetközi kötelezettségvállalásnak is eleget tesznek. Ez tartalmazza, hogy a városi levegő minőségének javítására és megőrzésére hozott rendeleteket a települések hatóságai kötelesek végrehajtani, illetve értesíteniük kell a polgárokat minden súlyos szennyeződésről. Az ózon tekintetében ez már évek óta érvényben van. A városok (és a továbbiakban a nagyvállalatok) által követett mód, ahogyan közlekedésüket szervezik, a jövőben érdeklődésünk elsőrangú fontosságú területét fogja képezni, főleg, mert a Bizottság a levegőminőséggel szembeni elvárásnak meg nem felelő térségekről évente listát fog kibocsátani.

Ebben az összefüggésben arra a lépésre határoztam el magam, hogy Önöket, mint az Európai Unió-beli városok és települések felelős döntéshozóit közvetlenül szólítsam meg. A kézikönyv el kívánja oszlatni a városi kerékpározással szembeni előítéleteket. Javaslatokat is tartalmaz néhány egyszerű és alacsony költséggel járó intézkedésre, amelyek minden további nélkül bevezethetők és általánosan tetszést arathatnak. A feladat ugyan nagyralátó, de az első lépést meg kell tenni; jóllehet a kerékpározás az egyén választásától függ, a folyamat beindítása a döntő, amelynek segítségével az Ön városának polgárai szokásaiktól és beidegződéseiktől megszabadulva egy egészségesebb városi környezet és életmód irányába mozdulhatnak el.
Az Európai Bizottság munkaadói minőségében arra törekszik, hogy tevékenysége kihatását a városi környezetre Brüsszelben tovább csökkentse. 1998-ban a brüsszeli kerékpáros szövetségek kitüntetéseket adtak át mindazon munkaadóknak, akik a foglalkoztatottak körében a kerékpáros közlekedést a legkitartóbban szorgalmazták.

1999. szeptember 22-én Romano Prodi, a Bizottság elnöke, a belga közlekedési miniszterasszony és e sorok írója kerékpáron érkeztek a bizottsági ülésre, amelyet az Európai Autómentes Napon rendeztek meg. Remélem, hogy Önnél a Kézikönyv hozzám hasonlóan kedvező fogadtatásra lel, és arra fogja biztatni, mielőbb hajtsa végre a benne található tizenkét kezdeményezést, ha településén azokat még nem vezették volna be.
(BringaInfo, Pogány Antal fordítása alapján)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.