kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Miért füstölnek még ma is a vonatok?

A vasút hőskorában az utazóközönség, mikor vonatra ült, számolt azzal a kellemetlenséggel, hogy elöl a mozdony füstöl, hátul ülnek az utasok, így elkerülhetetlenül kormosak, füstösek, lesznek. A villamosítás elterjedésével az lett volna a logikus, hogy a vonaton utazók nem fuldokolnak többé, leszállás után nem árasztanak tömény füstszagot.
DE NEM ÍGY TÖRTÉNT!!!
A személyvonatok mind a mai napig füstbe burkolóznak. Dohányfüstbe.
A közterületeken való dohányzást tiltó törvény ellenére, a vonatokon az utasok által használt terület legalább 60%-án engedélyezett a dohányzás. Nevetséges és lehetetlen helyzet az, hogy egy zsúfolt szerelvényen az utasok 80%-a a helyek 40%-án tömörül, csak azért, mert a fennmaradó terület egészségtelen. Terhes anyák, kisgyerekkel utazók, idősek szenvedik végig a nem egyszer több órás utat félig megfulladva a dohányzó kocsi tömör levegőjében, mivel a nemdohányzó részen nem kapnak ülőhelyet. A peronra kényszerülők csomagjaikat az ott vastagon álló füstre helyezhetik fel, amit a MÁV és néhány utastárs valószínűleg többlet szolgáltatásként biztosít, az ott utazók döntő többsége azonban nem így értékel, és nem élvez.
Dohányosként megértem szenvedélybeteg embertársaim kedvenc mérgük iránti olthatatlan vágyát, azzal, hogy véleményem szerint a rövidebb, egy-másfél órás utat simán ki lehet bírni rágyújtás nélkül, némi önfegyelemmel.
Naponta ingázóként viszont követelem a MÁV-tól a törvény betartására vonatkozó intézkedés azonnali meghozatalát és életbe léptetését.
Javaslatom: minden szerelvényen legyen egy kocsi (a megközelíthetőség miatt a középen elhelyezkedők valamelyike lenne ésszerű), amelyet dohányzásra kijelölt hellyé nyilvánítanak szembeötlő megjelöléssel. A jelzést az ajtóknál is ki kellene tenni, de a jelenlegi festett jel nem jó, hisz az minden kocsin szerepel. A vonat további részén viszont azonnal, egy intézkedéssel megtiltható a füstölés.
A jelenlegi törvényellenes állapotot megszüntető intézkedésnek külön hangsúlyoznia kéne, hogy az utasok közt dolgozó MÁV-alkalmazottakra is vonatkozik, mivel tapasztalataim szerint úgy viselkedik néhányuk, mintha rájuk nem csak a vasúti, de az egyetemes egymás mellett élés szabályai sem vonatkoznának.
A javaslattal kapcsolatban várom a hozzászólásokat.
pberegi@matavnet.hu

Beregi Péter


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.