kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Több út kevesebb forgalom?
Avagy: Közlekedési háború a XVI. kerületben

Vakvágányra tévedt az M0-s egy szakasza körül zajló vita. A XVI. kerületben mindenki aláírásokat gyűjt. Az indulatok az egekig csapnak, a küzdő felek a Rákos mezején rövidesen megütköznek. Az ordító csatazajban épp csak a lényeges szempontok nem hallatszanak. Cinkotaiak jogos felháborodásukban döngetik a polgármesteri hivatal kapuját: épüljön autópálya Csömör és Árpádföld között. Hiszen a közlekedési szakemberek azt állítják, minél több utat építünk, annál kisebb lesz a forgalom. ők az iskolapadban azt tanulták, hogy mindenhol, ahol igény van rá, utakat kell létesíteni. Erre épül egész egzisztenciájuk. Ha el is tekintünk a kijelentés valóságtartalmától, azért jusson eszünkbe: a banántermelőtől vajon megkérdezzük-e, hogy ízletes-e a banán, s ha igen, elvárható-e, hogy elfogulatlanul nyilatkozzon?
A tények ismertek: a hajdan nyugalmas Vidámvásár utca, Ostoros út, Szlovák út — a kerület keresztirányú útjai — mellett lakni ma már felér egy súlyos büntetéssel. Elviselhetetlen a forgalomból eredő zaj, a légszennyezés... De nézzünk csak egy kicsit jobban körül: nem ugyanez-e a helyzet a kerület többi főútvonalán? Mondjuk a Timur utcán, ahol a fővárosból elköltözött "csömöri menekültek" zúdulnak naponta a városra. A Veres Péter úton, a Rákosi vagy a Csömöri úton — a sugár irányú útvonalakon — sem kimondottan szanatóriumi a helyzet.
És ekkor a színen megjelennek a szakemberek nagy paksamétáikkal, 700 oldalas, grafikonokkal, tudományosan megalapozott számításokkal, képletek garmadával teletűzdelt hatástanulmánnyal, ami azt látszik igazolni, ha itt a szomszédban — és csakis akkor, ha éppen itt —, Árpádföld és Csömör között épül egy új út, az M0-s, egy csapásra minden baj megoldódik.

A sarlatán az emberi lélek legkiválóbb ismerője: azt mondja a betegnek, amit az hallani szeretne, gyógyírt, gyógyulást kínál a szörnyű bajból. Félre minden ellenérvvel, a józan ellenvetésekkel, győz a hit, a gyógyulni vágyás. Az orvos ilyenkor tehetetlen, a beteg akár a saját élete árán is a csodadoktorok karjaiba veti magát. Elítélhető ezért? Aligha.
Állítólag ez a nyomvonal benne van a kormányprogramban is. Ez tévedés (vagy szándékos félrevezetés). A kormányprogram csak azt tartalmazza, hogy meg kell építeni az M0-s autópályát. Hogy hol, azt nem. Nem is tehetné, mert az nem a hatásköre. Egy beruházás megépíthetősége bonyolult államigazgatási eljárások keretében dől el. Elvégre nem élünk már az ötvenes években. A jogállam számtalan jogi garanciával bástyázta körül ezeket az engedélyezési eljárásokat, az érintettek számára az eljárás különböző szakaszában a bírósági jogorvoslat lehetősége is nyitva áll. Az önkormányzat képviselőtestületének, a jegyzőnek a határozata csupán egy — méghozzá a lakosság érdekképviseleti szerveivel egyenrangú — eleme a folyamatnak, ha ez olykor nem is tetszik egyes állami és magánberuházóknak.
Az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságának elnöke, Illés Zoltán nemrég egy bizottsági meghallgatáson kifejtette azt a véleményét, hogy az M0-s funkcióját betöltheti az a harmadik nyomvonal, amely Gödöllőnél csatlakozna az M3-as autópályába. Hogy végül is melyik nyomvonal épül meg, a Vidámvásár-Ostoros-Szlovák útvonal mentén lakók szempontjából majdnem közömbös. Legalábbis abból a szempontból, hogy hatására jelentősen csökkenne-e ezeknek az utaknak a forgalma. A Csömör innenső vagy túlsó oldalán megvalósuló útépítés valószínűsíthetően még növelné is ezeknek és a kerület más belső útvonalainak a forgalmát. Akik számára ez hihetetlenül hangzik, hosszas érvelés helyett álljon előttük a csepeli példa: az M0-s megépülése óta a Csepel belvárosán áthaladó autóforgalom megtöbbszöröződött, a zaj- és levegőszennyezettség az elviselhetetlenségig fokozódott. Az ok egy egyszerű példán megérthető.
Hiába húzzuk ki egy vízzel teli fürdőkád lefolyójából a dugót, ha ugyanakkor a nyitott vízcsapból folyamatos a víz utánpótlása, nemhogy kiürülne, de adott esetben túl is csordulhat a tartalma. Ha állandóan emelkedik a gépjárművek, az azzal közlekedni vágyók száma és a velük megtett utak hossza, épülhet akárhány út, nem csökken a forgalom. A légszennyezés meg végképp nem. Pedig a közlekedés okozta légszennyezés jócskán hozzájárul a Föld légkörében tapasztalható üvegházhatáshoz is. Jó lenne ébresztőt fújni; a globális klímakatasztrófa felé száguldó expresszünket, melynek mi is utasai vagyunk, bizony ideje lenne lefékeznünk.

Árpádföld


Gellért Miklós


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.