kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Növekvő repülőterek- több megbetegedés

Az Egyesült Államokban végzett vizsgálatok szerint, ha valaki egy repülőtér 10 kilométeres körzetében él, annak az átlagosnál jóval magasabb az esélye arra, hogy idő előtt rákban fog elhunyni.

Tavaly április 5-én Clinton elnök aláírta a repülőterek terjeszkedéséről szóló törvényt (Airport Expansion Act), mely szabad utat ad új repülőterek építéséhez az Egyesült Államokban, és lehetővé teszi, hogy közel 2000, már létező repülőtéren a kifutópályákat meghosszabbítsák és újakat építsenek. A törvény 40 milliárd dollárt irányoz elő repülőterek fejlesztésére, építésére és kibővítésére a következő három évben, ami 33%-os növekedést jelent.
Jack Saporito, az Amerikai Állampolgári Repülésfigyelő Szövetség (US Citizens Aviation Watch Association — US-CAW) elnöke felhívja a figyelmet, hogy több tanulmány kapcsolatba hozta a repülőterek szennyezését a rákkal, az asztmával, a májkárosodással, a tüdő megbetegedéseivel, a nyirokcsomó-daganattal, a depresszióval, a csontvelőrákkal és egyéb daganatokkal. (A US-CAW számos olyan társadalmi szervezetet és helyi önkormányzatot tömörít, amelyek aggodalommal figyelik a légi közlekedés hatásait.)
A US-CAW szerint a repülőterek szennyezése még azokra is befolyással lehet, akik a létesítménytől több mint 50 kilométeres távolságra dolgoznak vagy élnek. Napjainkban az amerikaiak 70 százaléka egy nagyobb repülőtér 30 kilométeres körzetében lakik. Egyetlen kifutópálya mérgezési gyűrűje a középponttól számított 10 kilométernél nagyobb, sőt szélirányban a 30 kilométert is meghaladhatja.
A lakosság képviselőit felháborítja, hogy a hivatalok nem törődnek ezzel a problémával annak ellenére, hogy a repülőtéri szennyező anyagok hatalmas veszélyt jelentenek, fokozatosan megbetegítik és elpusztítják a közelben lakókat.
Washington állam Egészségügyi Hivatala 1991 és 1995 között összehasonlította a Seattle-Tacoma repülőtér körül élők halálozási arányát a seattle-i átlaggal. Arra az eredményre jutottak, hogy a repülőtér közelében 50 százalékkal magasabb volt a gyermekhalandóság, a szívbetegségek aránya pedig 57 százalékkal volt több. Rákban 36 százalékkal többen haltak meg, 31 százalékuk tüdőrákban. Az összes halálozás aránya 48 százalékkal volt magasabb. A repülőtér közelében lakók várható élettartama 70,4 év, míg a Seattle-ben lakóké 76 év.
Rák a levegőben

Az Amerikai Rákellenes Társaság (American Cancer Society) előrejelzése szerint az Egyesült Államokban jelenleg élő minden második férfi és minden harmadik nő előbb-utóbb rákban fog megbetegedni. 2000 júliusában a New-England Journal of Medicine beszámolt arról, hogy a környezeti hatások — főként a sugárzás és a vegyi szennyezés — durván kétszer akkora valószínűséggel okozhat rákot, mint a genetikai tényezők. A légi közlekedés felelős a nitrogén-oxidok, a szénhidrogének, a kén-dioxid, a naftalin, a benzol (mely elismerten rákkeltő anyag), a formaldehidek (melyről feltételezik, hogy rákkeltő anyag), valamint azon porrészecskék kibocsátásáért, melyek ártanak az egészségnek és hozzájárulnak a globális felmelegedéshez.
Tavaly augusztusban az Environ International Corporation tanulmánya kimutatta, hogy a Chicagói O'Hare Nemzetközi Repülőtér körzetében 219 különféle illékony szerves vegyület található a levegőben, közülük 78 viszonylag magas koncentrációban. Ennek a repülőtérnek a közelében élők 70 százalékkal gyakrabban betegszenek meg rákban, mint a városban lakók. Az Illinois Orvosi Egyetem egyik tanulmánya szerint az O'Hare repülőtér hét kifutópályája megközelítőleg 5 millió ember egészségét károsítja. A repülőgépekből kijutó dioxin, a fagyálló folyadékokból származó dietilén-glikol, a kiszivárgott motorolaj és a kipufogógázokból származó anyagok ellepik a kifutópályát és beszivárognak a talajba, a reptér környéki folyókba és patakokba, melyek végül a Des Planes folyóba torkollnak, és ezáltal a folyam menti városok lakosságát is veszélyeztetik. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Minisztériuma, az EPA 1993-ban készült jelentése szerint a repülőgépek motorjai tehetők felelőssé a chicagói Midway repülőtér környéki 45 négyzetkilométeres területen a rákos megbetegedések 10,5 százalékáért. A Nemzeti Erőforrás-védelmi Tanács (National Resources Defense Council) arra figyelmeztet, hogy ugyanez érvényes mindazokra, akik a repülőterek szomszédságában laknak bárhol az országban.
A Santa Monica a legrégebbi repülőtér Los Angeles környékén, és egyben az ország legforgalmasabb egy kifutópályával rendelkező repülőtere. 1995 augusztusában a Los Angeles-i iskolák szövetsége felkérte a Szövetségi Repülésügyi Hivatalt (FAA), hogy határozzák meg, milyen hatással van a repülőtér a környékbeli iskolák tanulóira és dolgozóira. A tanulmány rámutatott, hogy a szénhidrogének és a szén-monoxid mennyisége nagyban meghaladja a megengedett egészségügyi határértéket, valamint hogy a rákos megbetegedések veszélye is 23-szor nagyobb a Levegőtisztasági Törvényben előírt legmagasabb értéknél.
Szent tehenek és emberi áldozatok

A repülőgépek a földön sokkal nagyobb szennyezést okoznak, mint a levegőben. A repülőgépek által kibocsátott szénhidrogének és szén-monoxid mennyiségének akár 90 százaléka is keletkezik akkor, mikor a járművek a repülőtéren állnak vagy gurulnak. 1998-ban a Koppenhágai Környezetvédő Szervezet (EOC, mely olyan dán csoportok szövetsége, melyek a koppenhágai repülőtér környékén kialakult szennyezés ellen küzdenek) egy olyan jelentést adott ki, melyben a repülőtereket ?környezeti bombának" nevezi, és megjegyzi, hogy a légi közlekedés ?úgy tűnik, szent tehén, mely kimarad azon törvényi szabályozásokból, melyek a környezetvédelmi károkat próbálják visszaszorítani. A légi szállítás a közlekedés egyetlen olyan módja, melyet nem próbálnak meg érdemben szabályozni, hogy enyhítsék a környezeti károkat."
Az EOC a repülőtéri veszélyesanyag-kibocsátás komoly csökkentését követeli, az üvegház-hatású gázok kibocsátását előíró Kiotói Jegyzőkönyvre is hivatkozva. Az EOC ajánlásai között szerepelnek a következők: vonják ki a forgalomból a legrosszabb repülőket (a régi TU 135B 88-szor szennyezőbb, mint egy új B 777-300-as sugárhajtású repülőgép), csökkentsék a felszállásra várakozó repülők számát (elterjedt gyakorlat, hogy a földön egy időben 10—20 repülőt is teljes gázzal járatnak, akár 20—40 percig is), javítsák az egy főre jutó üzemanyag-felhasználást, méghozzá úgy, hogy töröljék el a repülőn a különböző osztályokat, és állítsák le a majdnem üres járatokat.
Amerikában tanulmány készült a Seattle-Tacoma repülőtér szennyezésének csökkentésére. Ennek becslése szerint azáltal, hogy a repülőtéri gurulás négy helyett két motorral történne, a szénhidrogének kibocsátása 80%-kal, a szén-monoxid-kibocsátás közel 70%-kal csökkenne. A kibocsátást tovább lehetne csökkenteni, ha a terminálok között vontatnák a repülőgépeket. Az üzemanyagpára hasznosítása szintén csökkentheti a kibocsátott szénhidrogén-mennyiséget, az üzemanyag módosítása pedig 30 százalékkal mérsékelhetné a nitrogén-oxidok és a részecskék kibocsátását.
Miért nincs ellenőrzés?
Az 1990-es levegőtisztasági törvény előírja, hogy az EPA ellenőrizze a főbb kibocsátóhelyekről, "úgymint gyárak, olajfinomítók és mozgó kibocsátók" által a levegőbe juttatott veszélyes szennyező anyagokat. Annak ellenére, hogy a repülőterek a legnagyobb szennyezők közé tartoznak, az amerikai repülőtereket ritkán értékelik légszennyezettségi szempontból. A nagy repülőterek által termelt bevétel miatt a helyi hatóságok egyáltalán nem sietnek a mérgező anyagok betiltásával. Jack Saporito, a US-CAW elnöke megállapította: "Nincs olyan egészségügyi szerv, mely a repülőtereket vizsgálja. A kibocsátások nagy részéről nem kell beszámolni, amelyikről pedig igen, azokról önkéntes jelentést kell készíteni, és így az érintettek sokkal kevesebbet vallanak be a valóságosnál." Az FAA, a Szövetségi Repülésügyi Hivatal, melynek kötelessége lenne a légi közlekedés szabályozása, szintén a légitársaságok érdekeit védi. A kérdés az, repülőtér közelében lakó mennyi embernek, köztük repülőtéri alkalmazottnak kell súlyos betegségekben szenvednie — esetleg idő előtt elhaláloznia —, míg az amerikai hatóságok közbelépnek?!
Sharon Ruth Skolnick
(Earth Island Journal)




JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.