kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Indokolt-e a személygépkocsi- import támogatása?

Amint a sajtó hírül adta (ld. Világgazdaság, 2002. március 13.): a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete azt várja, hogy csökkentsék a személygépkocsik fogyasztási adóját. Alaposabb elemzések szerint azonban a nemzetgazdasági és a környezetvédelmi szempontok éppen ennek ellenkezőjét indokolják.
A fogyasztási adókat eredetileg akkor állapították meg, amikor még nagy számban értékesítettek katalizátor nélküli autókat, és fontos cél volt a katalizátoros személygépkocsik elterjesztése. Ennek érdekében az utóbbiak fogyasztási adóját jóval alacsonyabban állapították meg, mint a katalizátor nélküli járművekét. Ma már csak hibátlan katalizátorral ellátott gépkocsit lehet forgalomba állítani, ezért a különbségtétel okafogyottá vált.
A Magyarországon értékesített személygépkocsik mind importból származnak. A különbség legfeljebb annyi, hogy egy részüket itthon szerelik össze — közel 90%-ban külföldről behozott alkatrészekből. Az elmúlt évek során viszont két oldalról is egyre olcsóbbá vált az import. Egyrészt fokozatosan csökkentették, majd 2001. január 1-jétől teljesen megszüntették az Európai Unióból származó ipari termékek vámtételét. Másrészt a belföldi fogyasztási árhoz viszonyítva az euró/forint árfolyam mérsékeltebben nőtt, aminek következtében a forint felértékelődött. Ezen két tényező hatására csak 2001-ben a személygépkocsik belföldi árszintje reálértéken számolva összességében 169 milliárd forinttal volt alacsonyabb ahhoz viszonyítva, mintha mind a mai napig megmaradt volna az 1995. évi vámszint és árfolyam. Más szavakkal ez azt jelenti, hogy csak ebben az egy évben megdöbbentő összegű támogatást kapott a személyautó-import. (Ezzel az összeggel az egészségügy helyzetét rendezni lehetett volna, amivel az egész társadalom nyerne.) Tehát a fogyasztási adó emelésére van reális fedezet.
Az import támogatása következtében a hazai export és így az itthoni termelés és foglalkoztatás a korábbinál hátrányosabb helyzetbe került. Ugyanakkor ez a támogatás egy súlyosan környezetszennyező tevékenységet részesített előnyben. (Ráadásul az infrastruktúra telítettsége, illetve túlterheltsége miatt a gépjárműforgalomból eredő károk ma már exponenciálisan növekednek.)
A gépkocsik fogyasztási adójának kiigazítása, vagyis az egyéni gépjármű-közlekedés támogatásának csökkentése eredményeként mérsékelődnének a környezeti károk, továbbá több forrás jutna a lakosság egészségi állapotának javítására és a társadalom egészét érintő környezetkímélőbb közlekedési módok fejlesztésére is.

Lukács András, Pavics Lázár


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.