kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Rákoskert – a mi kis állomásunk


Az elmúlt évtizedekben gazdasági okokra hivatkozva 188 vasútállomást szüntetett meg a MÁV. 188 település vesztette el kapuját, imázsát. Azt az imázst, amit az állomás stílusos épülete, lombos fái, árnyas padjai, a vasutasok által gondozott virágoskertje adott. Viszont van egy olyan épület, is, amely – a társadalmi összefogás eredményeképpen – új életre kelt.
Az állomásépületek megszüntetése sajnos nem új keletű. Ez történt a rákoskerti vasútállomás esetében is, egy évtizeddel ezelőtt, 1993-ban. A MÁV először a pénztárat szüntette meg. A gazdátlanná vált épület rohamosan pusztult, szemétlerakóvá, bűnözők, drogosok tanyájává vált. Minden mozdíthatót elvittek, leszerelték az ajtókat, ablakokat, tönkretették a közvilágítást. Feltételes megállóként ugyan még működött az állomás, de az utasok fokozatosan átpártoltak a BKV autóbuszokhoz. Csak néhány utas lézengett a peronon. A kietlen, sötét környéket elkerülte, aki csak tehette. 1995-ben a MÁV az életveszélyessé vált épületre bontási kérelmet nyújtott be XVII. kerületi önkormányzathoz. A rákoskerti környezetvédők és vasútbarátok gyors válaszlépésként létrehozták a Rákoskert Vasúti Közlekedéséért Alapítványt (RVKA), és kezdeményezték az állomás civil erőből történő megmentését. A szervezet megkapta a MÁV-tól a romos épületet 25 éves használatra térítésmentesen, forgalomnövelő felújítási kötelezettséggel. A Ringbauer Erzsébet tervei szerint újravarázsolt épületet 1998-ban adták át az utazóközönségnek és a turistáknak.
Az utasok megnyerésének egyik feltétele a pontos tájékoztatás. Az alapítvány gondoskodik az aktuális menetrend kifüggesztéséről. A menetrendi tájékoztató szórólapként is elvihető, sőt a helyi lakosok postaládájukba is megkapják. Sokan, főleg az új betelepülők így tudják meg, hogy Rákoskerten van vasúti közlekedés, mely kényelmesebb és gyorsabb is, mint az autóbusz vagy a személygépkocsi. A Keleti pályaudvarig 25 perc csupán az út, amely a környezetszennyező autóbuszokkal kétszeri átszállással egy-másfél órába is beletelik. A Rákoskerten felszállók száma az utóbbi öt év során megtízszereződött. Az RVKA önkéntesei által végzett nem hivatalos utasszámlálás szerint 350–400 utas száll fel naponta.
Két évvel ezelőtt a MÁV vágányrekonstrukciót hajtott végre, megújultak a peronok és a vasúti kocsik. Aki először utazik ezen a vonalon, nem győz csodálkozni, hogy milyen tiszták, kulturáltak a vagonok, a vécék is. A vasúti közlekedési alternatíva – mely Rákoskerten akár meg is szűnhetett volna, ha a helyiek belenyugszanak a felsőbb döntésbe – mára a közlekedési politika részévé vált. A civil erőből megmentett rákoskerti vasúti közlekedés nagyon jól beilleszkedik a MÁV jelenlegi stratégiájába, mely fejleszteni kívánja az elővárosi kötött pályás közlekedést. A XVII. kerület 80 ezer lakosa számára a vasúti közlekedési alternatíva adott. A 120a Budapest-Szolnok vonal Rákoshegy és Rákoskert állomásokkal, a 80a Budapest-Hatvan vonal Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, és Rákoscsaba állomásokkal teljes lefedettséget biztosít. A kerület bármely pontjáról 2,5 km-es körzeten belül elérhető valamelyik vasútállomás. Szükség is van erre. A „zöldbe költözési hullám” következtében növekszik a kerület népessége és a személygépkocsik száma. Jelenleg 20 ezer személygépkocsit tartanak nyilván a kerületben, 1500-zal többet, mint 2001-ben. Így egyre duzzad a városközpont felé vezető Jászberényi út és más utak forgalma.
Van-e reális esély a közúti járműforgalom csökkentésére a környezetkímélőbb vasút javára? Ez a kérdés a rákoskerti környezetvédők és vasútbarátok számára.
A közlekedési módok megoszlása Rákoskerten

Forrás: Az RVKA felmérése alapján
A kerületi népességstatisztikai adatok alapján az összlakosság fele jár naponta munkába, iskolába. Ez Rákoskert esetében közel 4500 fő. Ebből körülbelül 400 utas közlekedik vonattal, tehát arányuk még a 10 százalékot sem éri el. Ugyanakkor mintegy 2250 gépkocsi van Rákoskerten. Az állomáson működik a P+R rendszer, az autósok szívesen hagyják itt kocsijaikat – bár a 10–12 autó nem fogja megváltani a Jászberényi út forgalmát… Vonatra szállva napi 50 kilométer autózást és havi 20–30 ezer forint benzinköltséget takarít meg az utas, miközben a vonatbérletért 6400 forintot fizet. Még nagyobb lenne a megtakarítása, ha a munkáltató Budapest területén belül is térítené a vasúti utazási költség 86 százalékát. A jelenlegi jogszabályok azonban csak a vidékről bejárók utazási költségtérítését teszik kötelezővé. Ugyanakkor a 6400 forintos vasútibérlet mellé a legtöbb utasnak még BKV bérletre is szüksége van, további 4670 forintért.
A „dupla bérlet” a legfőbb oka annak is, hogy a tömegközlekedők többsége a 25 percnyi vonatozás helyett a másfél óra buszozást választja. Nem mindegy, hogy az utas 4670 forintot vagy 11 070 forintot fizet ki havonta utazásra. Ezért lenne célszerű a már évek óta tervezett tarifaközösség (a Budapesti Közlekedési Szövetség) életre keltése és a közös bérlet bevezetése.
Az autóbusz előnyben részesítésének másik oka az állomástól való távolság. A lakókörzet bármely pontjáról 5–10 perces sétával elérhető egy autóbusz megálló, míg az állomáshoz sokaknak 20–30 percet is kell gyalogolniuk.
Az RVKA célja a kerékpár+vasút közlekedési lánc népszerűsítése is, amit az Európai Unió országaiban támogatnak, része a kormányok közlekedéspolitikájának. A brit kormány közlekedési programja például 2010-re a jelenlegi 2 százalékról 8-ra kívánja növelni az állomást kerékpárral megközelítők arányát. A rákoskerti állomás kész megfelelni ennek a kihívásnak. Elsősorban a 300 főre becsülhető középiskolás diákságot szeretné megnyerni. Számukra a költség is igen kedvező, mert a diákbérlet csak 640 forintba kerül. A kényelmesebb korosztályok számára (lakossági ötletként vetődött fel) környezetbarát ráhordó busz rendszeresítése lenne célszerű, mely kiváltaná az Örs vezér térig közlekedő Rákoskert gyorsjáratot. Amennyiben a kényelem és a kedvező utazási idő mellé kedvező költség is járul – pl. a közös bérlet bevezetésével – akár több ezer utast és 40–50 százalékos piaci részesedést is nyerhet a MÁV. A növekedés az egész kerületre kivetítve már érzékelhető forgalomcsökkenést eredményezne a Keresztúri úti elágazásban és a Jászberényi úton.
Somodi Mária



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.