kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Zajtérképek és stratégiai küszöbértékek

A nemrég Szombathelyen megtartott 10. Zajcsökkentési Szeminárium és Kiállítás az EU-csatlakozás jegyében telt. Középpontban volt az Európai Unió országaiban bevezetés alatt álló úgynevezett stratégiai küszöbértékek témája, és még inkább a zajmérések, zajtérképezések mikéntje.
Az Európai Unió országaiban is új még az az elv, miszerint egy bizonyos küszöbérték fölötti zajszint – bár még alatta van a területre előírt határértéknek – bizonyos reakciókat von maga után: azonnali intézkedést, adott időszakon belüli zajszint-csökkentést, vagy csupán a zaj-szintentartást irányozzák elő.
A stratégiai küszöbérték érvényre juttatásához szükséges a zajszint mérése, sőt feltérképezése. A konferencián a legtöbb szó a zajtérképek készítésének módjáról esett. Ehhez először is egy alaptérképre van szükség, amelyiken szerepelniük kell az épületeknek, fel kell tüntetni a magasságukat, valamint a szintvonalakat. Erre lehet rávezetni a zajterhelési adatokat, például különféle színeket használva.
A drága mérőeszközök használatán kívül más eszközök is vannak arra, hogy zajtérképet készítsünk. A zajforrás zajkibocsátásának, valamint a környék akusztikai tulajdonságainak ismerete segítségével használható becslést készíthetünk.

Ha a közlekedésből eredő zajokról akarunk ily módon térképet készíteni, ismernünk kell a forgalmi viszonyokat: a területen áthaladó járművek számát és összetételét (mennyi személyautó, kisteherautó stb.). A gépjármű-forgalom zajkibocsátása függ még a sebességváltoztatásoktól is (például a zöld lámpánál elinduló autósor hangereje nagyobb a folyamatosan haladónál) és az útburkolat minőségétől is. Csökkenthető a zajszint olyan intézkedésekkel is, mint az úthibák kijavítása és a kereszteződések forgalmának átszervezése. (A körforgalmon áthaladó autók zajkibocsátása például lényegesen alacsonyabb, mint a rendőrlámpákkal felszereltekén.)
Szó volt arról is, hogy az autópályák megépítése, és az olyan intézkedések, mint az autópálya-díj bevezetése miként befolyásolják az autópályák környékén lévő települések zajszintjét. Az autópályadíj többnyire megemelte a településeken áthaladó közlekedés zajszintjét, hiszen a járművezetők jelentős része az autópályák helyett a településeken áthaladó utakat választotta. A kedvezményes árú négy napos bérlet bevezetése és később a kamionok mentesítő útvonalra terelése viszont újra csökkentette az érintett települések zajszintjét. Ahogyan a táblázatban látható, a különbség főleg éjszaka tapasztalható, ami az éjszaka is nagy számban közlekedő kamionok eltereléséből adódik.
A 70-es főút zajszintje Agárd területén (dB)

Demeter Józsefné előadása alapján
Szó esett a vendéglátó-ipari egységek, sportrendezvények, szabadtéri koncertek zajáról is. A legnagyobb gond a szabadtéri koncertekkel van. Ezeket többnyire 110–118 decibelre méretezik. (120 decibel a fájdalomhatár!) Bár a hangfalakat a közönségre irányítják, és a magasabb frekvenciájú hangok tényleg a hangfalak irányában érnek célt, a mélyebb hangok viszont gömb alakban terjednek, megkeserítve a környéken lakók életét.
Zajtérképeken feltüntethetik az érintett lakosok számát is, ebben a Központi Statisztikai Hivatal népszámlálási adatai segítenek.
Sajnos, a jelenlegi zajmérések és zajtérképek nem fogják záros határidőn belül megszüntetni az idegszálainkat borzoló zajokat. Orvosi szempontból ma még alig foglalkoznak Magyarországon a zajok idegrendszerre gyakorolt hatásával, csupán a halláskárosodással. Az az EU-s elv, hogy már egy határérték alatti küszöbérték is indokolja, hogy záros határidőn belül tegyünk valamit a zajcsökkenés érdekében, némi bizakodásra ad okot. Reméljük, ez a küszöbérték már meg fogja közelíteni azt az értéket, ami a nyugodt pihenéshez szükséges.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.