A Levegő Munkacsoport hírei
4-es metró – az illetékes nem illetékes
A 4-es metró terveivel kapcsolatos aggályai miatt kérte segítségünket új tagszervezetünk, a főváros XI. kerületének egyik lakótelepén működő Őrmezői Mórus Szent Tamás Egyesület. Az illúziók egyike, hogy a Budapest nyugati térségében naponta bejövő 100 ezer személygépkocsi utasait fogja az új metró a tömegközlekedési eszközök használatára késztetni. Erre az illúzióra hivatkozva kívánják feláldozni az Őrmezei lakótelep sportpályáját, zöldterületeit autóbusz-végállomás és 900 férőhelyes parkoló létesítésére.
Mint ahogy lapunk hasábjain már többször írtunk róla, a Levegő Munkacsoport megfellebezte a 4-es metró környezetvédelmi engedélyét. Javasoltuk, hogy a környezetvédelmi engedélyt megadó határozatot bizonyos feltételekkel egészítsék ki. (ld. http://www.levego.hu/sajto/2003/4-es_metro_felleb.htm).
A DBR Metró Projektigazgatóság honlapján (www.metro4.hu) olvasható, hogy fellebbezésünkben felsorolt feltételeinkkel kapcsolatban az „Engedélyes” (a DBR Metró Projekt Igazgatósággal egyesített BKV Rt.) egyszerűen „nem illetékes”, ugyanis nem a beruházást kezdeményező Fővárosi Önkormányzat nyújtotta be a környezetvédelmi engedély iránti kérelmet, hanem a BKV Rt. Így a nagyberuházás esetleges káros következményeinek elkerülése érdekében javasolt alábbi feltételeinkben nem köteles felelősséget vállalni:
- Budapest és környéke tömegközlekedési járatainak megfelelő sűrűsége és színvonala,
- a tömegközlekedés viteldíjainak az infláció mértékénél nem nagyobb mértékű emelése,
- feladatok meghatározása és pénzeszközök biztosítása az elkövetkező 10 évben a jelenleg is meglévő tömegközlekedési szolgáltatásoknak legalább a szinten tartásához, amennyiben az új metró nem indokolja azok csökkentését,
- intézkedési terv kidolgozása a gépjárműforgalom csillapítására Budapesten annak érdekében, hogy az a 4-es metró üzembe helyezéséig fokozatosan megvalósuljon,
- a metróberuházás költségei egy részének a személygépkocsikra kivetett adókból és díjakból történő finanszírozása, a „szennyező fizet” elv alapján, hiszen a 4-es metró megépítését a Fővárosi Önkormányzat elsősorban a személygépkocsik számának növekedésével indokolja,
- a Budapesti Közlekedési Szövetség megalakulása,
- a 4-es metró meghosszabbítása a Budaörsi útig annak érdekében, hogy jobb tömegközlekedési kapcsolatot alakíthassanak ki, és elkerülhető legyen az Őrmezői lakótelep szennyezésének fokozása,
- a 4-es metró tervezett állomásainak helyszínén lakossági fórumok tartása a nyilvánosság biztosítására a döntéshozatalban.
A fellebbezésünkben megfogalmazottakra a BKV Rt. nevében is válaszoló DBR Metró Projektigazgatóság – ebben „illetékesnek” érezvén magát – egyúttal magabiztosan leszögezi: „A metróállomások parkolói nem növelik a környezet terhelését.” Szerintünk viszont ez bizonyításra szorul.
A környezeti hatástanulmány alapján a süllyedési horpába belekerülhet a Szabadság-híd pesti mederpillérének ólomkamrája. A Levegő Munkacsoport feltételei között felsorolta ennek elkerülését, amire a Projektigazgatóság azzal válaszolt, hogy a „Szabadság-hídnak a tervezők nagy figyelmet szentelnek”. Idézi még a hatástanulmány következő részletét: „A metróvonal megépítése után a Szabadság-hídon a villamosforgalom jelentősen csökken.” … (!!!) „A motorizáció előretörését megállítani nem lehet. … a szabadidő növekedésével és a gazdasági fejlettség javulásával a motorizáció növekedése Magyarországon is folytatódik.”
Schnier Mária
|