kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport hírei

Közgyűlést tartottunk
A Levegő Munkacsoport 2004. április 23-án tartott közgyűlése elfogadta a 2003. évről szóló közhasznúsági jelentést, valamint a 2004. évi munkatervet és a költségvetési tervet. Ismételten megválasztotta Lukács Andrást a Levegő Munkacsoport elnökévé, Beliczay Erzsébetet, Hajtman Ágnest és Schnier Máriát elnökhelyettessé, Lenkei Pétert elnökségi taggá, továbbá Árvay Ferencné Győrffy Máriát és Dr. Tomor Bélát a Felügyelő Bizottság tagjává (a Felügyelő Bizottság elnökét, Rigó Zoltánt a 2003. decemberi közgyűlésünkön választottuk meg). Szintén újraválasztotta a Szakértői Bizottság elnökét, Dr. Kiss Károlyt, valamint elnökhelyettesét, Dr. Farkas Ildikót. A Közgyűlés döntött arról is, hogy a Levegő Munkacsoport csatlakozik az Autómentes Világhálózathoz.
Fellebbeztünk
  • A Levegő Munkacsoport a Fővárosi Közigazgatási Hivatalhoz fellebbezett a Jókai téri mélygarázs ügyében. A Terézvárosi Önkormányzat határozata szerint megadták az építési engedélyt a 460 férőhelyes mélygarázs építésére. Az engedély kiadásakor azonban több jogszabályt is megsértettek. Az önkormányzat nem vette figyelembe a lakosság tiltakozását, és tudatosan félrevezette a kerület közvéleményét. A tervezett mélygarázs miatt tovább csökkenne a növényzet egy olyan kerületben, ahol az egy főre jutó zöldterület – az előírt 21 négyzetméter helyett – az egy négyzetmétert sem éri el. Tovább növekedne a már most is elviselhetetlen gépjárműforgalom is. Az Andrássy utat a UNESCO a világ védendő örökségei közé sorolta, ugyanakkor az önkormányzat nem is tájékoztatta az UNESCO-t a terület jellegét alapvetően megváltoztató beruházás tervéről. A fellebbezés teljes szövege a http://www.levego.hu/sajto/2004/jokai_ter_fellebb.htm címen olvasható.
  • Fellebbezést nyújtottunk be a kecskeméti Malom bevásárlóközpont építési engedélye ellen, kérve annak hatályon kívül helyezését. A tervezett létesítmény ugyanis a hatályos jogszabályok alapján nem engedélyezhető Kecskemét központjában, mert az lakóterületnek számít. Ebben az övezetben csak „a helyi lakosság ellátását szolgáló kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó épület” helyezhető el, bevásárlóközpontot viszont nem építhetnek. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nem adta meg a szakhatósági hozzájárulást, enélkül pedig ki sem adható az építési engedély. A létesítmény miatt jelentősen növekedne a gépjárműforgalom, ami egyebek mellett sérti a közúti közlekedésről szóló törvény előírásait. A Levegő Munkacsoport a Legfőbb Ügyészséget is megkereste, kérve az építési engedély törvényességi felülvizsgálatát. A fellebbezés és a felülvizsgálati kérelem teljes szövege a http://www.levego.hu/kiadvany/telepules/kecs_fellebbezes_0405.pdf internetcímen olvasható.

Tiltakozó rendezvény az M0-s autóút ellen
  • Folytatódik a per az M0-s autóút északi hídjával kapcsolatban. Amint már korábban hírül adtuk, a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség elutasította az M0-s északi hídjának környezetvédelmi engedélyét, azonban később a Környezetvédelmi Főfelügyelőség mégis megadta azt. Ezen határozat ellen bírósági keresetet nyújott be a Levegő Munkacsoport és a Göncöl Szövetség. A felperesek legutóbbi beadványa, valamint a civil szervezetek állásfoglalása a http://www.levego.hu/kiadvany/kozl_bp/m0_e-szakasz_per.pdf és a http://www.levego.hu/kiadvany/kozl_bp/m0_e-szakasz_allasf.pdf internetcímeken olvasható. További fejlemény, hogy a „Van Jobb M0” Ürömiek és Pilisborosjenőiek Környezetvédő Egyesülete a Levegő Munkacsoporttal együttműködve 2004. május 9-én tiltakozó rendezvényt és sajtótájékoztatót tartott a két község határán. A megmozdulásra több száz helyi lakos jött el, akik tiltakoztak a településüket érintő, a környezetüket és egészségüket károsító M0-s nyomvonal megvalósítása ellen.
  • Beadványt nyújtott be a Levegő Munkacsoport az Aarhusi Egyezmény betartását ellenőrző ENSZ bizottsághoz. Álláspontunk szerint ugyanis a tavaly év végén elfogadott autópálya-törvény súlyosan sérti az információ hozzáféréséhez való jogot a környezeti ügyekben.Ugyanakkor sérülnek a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő részvételhez és a lakosságnak az igazságszolgáltatáshoz való jogai is. Mindezekről a jogokról szóló Aarhusi Egyezményt a magyar országgyűlés 2001-ben törvénnyel hirdette ki, így annak előírásai a magyar államra nézve is kötelezőek. Az autópálya-törvény viszont a gyorsforgalmi utak építését szinte minden más szempont és jogszabály feletti közérdeknek minősíti, semmibe véve a környezetvédelem érdekeit, valamint a lakosságnak azt a jogát, hogy részt vegyen az életkörülményeit érintő döntések előkészítésében. A beadvány teljes szövege magyarul a http://www.levego.hu/kiadvany/kozl_alt/aarhus_commitee.pdf címen olvasható.
Az Autómentes Világhálózat
Az Autómentes Világhálózat nemrég alakult meg azoknak a szervezeteknek a kezdeményezésére, amelyek immár harmadik alkalommal tartották meg az Autómentes Városok rendezvénysorozatot. Ezeken a Levegő Munkacsoport képviselői is részt vettek (a legutóbbi, Prágában tartott rendezvényről a Lélegzet 2003. júliusi számában számoltunk be). A hálózat olyan környezetvédő szervezeteket tömörít, amelyek a városi autóhasználat jelentős csökkentését szorgalmazzák, és követelik az élhetőbb települések kialakítását, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítását, a tömegközlekedés fejlesztését. Elősegítik az autómentes napok és más rendezvények megszervezését, amelyek az említett célokat szolgálják. Legközelebbi nagy rendezvényükre Berlinben kerül sor 2004. július 19. és 24. között. Részletes tájékoztatás található angol nyelven a http://www.worldcarfree.net honlapon. Az Autómentes Világhálózat Kartája magyar nyelven a http://www.lelegzet.hu/archivum/2003/07/2814.hpp internet címen olvasható.
Tanácsadó Irodánk ügyeiből
Határérték feletti porterhelés éri Mezőnyárád lakosait. A Bükk lábánál fekvő falura a bükkábrányi szénbánya kőörlője ontja a port. Az Észak-Magyarországi Környezetvédelmi Felügyelőséggel folytatott hosszas levelezés után sikerült elérni, hogy 2003-ban a faluban több helyen is mérték az ülepedő por mennyiségét. A mérések határérték feletti terhelést regisztráltak, de azóta sem történt semmi. A 21/2001-es kormányrendelet, amely a levegő tisztaságának védelmét hivatott ellátni, kimondja: „5. § (1) Tilos a környezeti levegő olyan mértékű terhelése, amely légszennyezést vagy határértéken felüli légszennyezettséget okoz”. Ugyanakkor a rendelet megköveteli az elérhető legjobb technológia alkalmazását. A hatóságnak intézkedési tervet kellett volna készíttetnie a bányával, és ha ezt nem tartják be, akkor az üzem tevékenysége korlátozható, végső esetben pedig bezárható. Az extraprofit érdekében ez persze elmaradt, a korszerű porleválasztó berendezés építése csak terv maradt. A felügyelőség a bányát „elfelejtette” kötelezni az elérhető legjobb technológia betartására, intézkedési terv készítésére és annak végrehajtására. Vajon miért? Ki járt jól? Az ügyben a Környezetvédelmi- és Vízügyi Főfelügyelőséghez fordultunk.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.