kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport hírei

Alkotmányellenes költségvetés
Öt környezetvédő civil szervezet – a Hulladék Munkaszövetség, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Nimfea Természetvédelmi Egyesület – beadványt adott át Vastagh Pálnak, az Országgyűlés Alkotmány- és Igazságügyi Bizottsága elnökének. A civil szervezetek állítják, hogy a kormány törvénysértő módon terjesztette elő az adókról és a jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslatokat, amelyek – szerintük – több helyen is ellentétesek az Alkotmány előírásaival és az Európai Unió jogszabályaival.
„Nem készültek el a jogalkotási törvény és a környezetvédelmi törvény által előírt elemzések. Nem történt meg a közvetett támogatások kimutatása, amit az államháztartási törvény tesz kötelezővé. Mindezek hiányában az országgyűlési képviselők aligha tudnak megalapozottan dönteni. Így például évi több ezermilliárd forintra tehetők azok a közvetett támogatások, amelyekről semmiféle tájékoztatást nem kapott az országgyűlés.
A törvényjavaslatok alkotmányellenes elemei közül megemlítenénk egyes hatóságok tervezett leépítését, ami sérti az egészséges környezethez való alkotmányos jogot.
Hasonlóképpen az Alkotmányba ütközőnek és az az EU jogszabályaival ellentétesnek tartjuk a vasúttól történő további jelentős forráskivonást is. Ugyanakkor folytatódik a súlyosan környezetszennyező tevékenységek nemzetgazdasági szempontból is erősen megkérdőjelezhető támogatása. Ez utóbbiak fokozatos felszámolásával bőséges forrás szabadulna fel a fent említett és számos egyéb feladat finanszírozására.”
A levél teljes szövegét a
www.levego.hu/kiadvanyok_allasfoglalasok/?catID=10&docID=0288&mode=frames címen olvashatják.

Tiltakozás a vasút leépítése ellen
A Levegő Munkacsoport nyilatkozatot adott ki, amelyben szorgalmazta a vasút működőképességének megőrzését és vasúti szolgáltatások fejlesztését. Tiltakozását fejezte ki amiatt, hogy a kormány – a hazai környezetvédelmi és nemzetgazdasági érdekeket, továbbá az Alkotmány előírásait és az Európai Unió törvényeit semmibe véve – a vasút jelentős leépítését tervezi a jövő évben. Ez az intézkedés hatalmas terheket jelent majd mindannyiunk számára: még inkább növekedni fog a személy- és tehergépkocsi-forgalom a közutakon, még több lesz a közlekedési dugó, súlyosbodik a környezetszennyezés, tovább romlik a lakosság egészségi állapota. Mindent eláraszt a kamionforgalom, óriási károkat okozva az utakban, az épületekben, az emberek egészségében. Ezen túlmenően emberek százezrei számára romlanak az utazási körülmények.”
A nyilatkozat teljes szövege itt olvasható:
www.levego.hu/kiadvany/hirek/vsz-tunt-nyil_041110.pdf

Konzultáció a költségvetésről
Az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottsága 2004. november 5-én konzultációt tartott a környezet- és természetvédelmi civil szervezetek képviselőivel az adótörvények módosításáról, a termékdíjól és a 2005. évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslatokról.

A rendezvény emlékeztetője a
www.levego.hu/kiadvany/allamhaz/ogykv-konz041105_eml.pdf címen olvasható.

Lesz-e kedvező átcsoportosítás?
A környezet- és természetvédő civil szervezetek üdvözlik, hogy az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottsága egyhangúlag fogadta el azt a módosító javaslatot, amely 1,5 milliárd forintot csoportosítana át a Nemzeti Környezetvédelmi Program megvalósításával kapcsolatos állami feladatok költséghatékony átvállalására. Amennyiben az Országgyűlés is megszavazza a módosítást, a média, az önkormányzatok, a vállalkozások, az iskolák, a civil szervezetek és a tudományos intézmények juthatnak forrásokhoz, amelyekből olyan tevékenységeket finanszírozhatnak, mint a környezeti nevelés, a társadalmi tudatformálás, a tudományos kutatás és fejlesztés, a veszélyeztetett állat- és növényfajok védelme, a hulladék megelőzési és a használati rendszerek kialakítása-fenntartása, az illegális hulladéklerakók felszámolása, a helyi önkormányzati programok készítése és megvalósítása. Mindennek eredményeként javulhat a környezet állapota, csökkenhetnek a társadalmi feszültségek és növekedhet a jogbiztonság is. A Levegő Munkacsoport és a Magyar Természetvédők Szövetsége levelet írt a parlamenti pártok elnökeinek és frakcióvezetőinek, kérve a módosító javaslat támogatását. Levelükben jelezték, hogy a fenti társadalmi célokra az elmúlt években több milliárd forint állt rendelkezésre a környezetvédelmi tárca pályázati rendszerében, amely pályázatok megszűnése súlyos társadalmi elégedetlenséget szülne.
Köszönettel adózunk
Ezúton is köszönetünket fejezzük ki azoknak az országgyűlési képviselőknek, akik elismeréssel nyilatkoztak az adótörvény-javaslathoz készített módosító javaslatainkról. Külön hálával gondolunk azokra a képviselőkre, akik anyagunkat felhasználva saját módosító indítványokat készítettek. Sajnos, ezek egytől egyig elvéreztek – részben már a frakción belül történt egyeztetés során, részben a plenáris szavazáson.
A Levegő Munkacsoport konkrét módosító javaslatai az adótörvényekhez a
www.levego.hu/kiadvany/allamhaz/adotorvmod_041010.pdf címen olvasható.

A gazdagok olcsóbban vehetnek autót
A képviselők nemcsak a Levegő Munkacsoport javaslatait utasították el, hanem a kormánynak azt az előterjesztését is, amely szerint a nagyméretű személygépkocsik (ide tartoznak a „városi” vagy „sport” terepjárók is) regisztrációs adóját 10, illetve 15 százalékkal emelték volna. A képviselők által megszavazott módosítás nyomán a két legmagasabb kategóriába eső autók vásárlói így 80–90 ezer, illetve 160–240 ezer forint regisztrációs adó befizetését (és az erre rárakodó 25%-os áfát) takaríthatják meg ahhoz képest, mintha a kormány eredeti javaslatát fogadták volna el. Húszezer ilyen jellegű új személygépkocsival és autónként átlagosan 150 ezer forinttal számolva, 2005-re összesen 3 milliárd forintot ajándékoztak a képviselők olyanoknak, akik arra nemcsak, hogy egyáltalán nincsenek rászorulva, de ráadásul még súlyosan szennyezik a környezetet.
(Több nyugat-európai országban most épp azon dolgoznak, hogy a
luxusterepjárókra komoly többletadót vessenek ki – ld. a Lélegzet 2004/11. számát!)

Budapesten vonattal

A Rockefeller Alapítvány képviselői ujjongva fényképezték a vonatról leszálló gyerekeket a Rákoskerti Kerékpáros Centrumban a „Mi kis állomásunk” Közép-Európai Örökségi Díj átadó ünnepségén. Ez esetben a helyi civil kezdeményezésnek köszönhető, hogy a MÁV által elhagyott állomás épülete megmenekült a pusztulástól. A homlokzaton a kerékpáros központ szolgáltatásait hirdető plakát és az aktuális menetrend is helyet kapott. Tiszta, fűtött váróterem és vizesblokk, kicsi parkoló az épület előtt, és kerékpármegőrzés a zárt udvaron. Ezt nyújtja az utasoknak az állomás mindamellett, hogy megóvott természeti környezete kellemes kirándulóhely turistáknak, helybélieknek.
Sajnos nem ez az általános állomáskép Budapesten. Budafok-Belváros csak egy a sok közül, ahol a „Vigyázat, omlásveszély” és „Szemetet lerakni tilos” figyelmeztető tábla található, az elhagyott épületbe hajléktalanok költöztek, a míves ivókút szomjasan tátong, ám virágzik a szemét és az elhanyagoltság. Sajnos a töltés megsüllyedése miatt nem állítható helyre az épület, pedig már lelki szemeink előtt láttuk a felújított századelőn épült állomást, ahogy azt birtokba veszik a XXII. kerületi civil szervezetek. Így egyelőre csak azt tudtuk tenni, hogy a Zöld Jövő Egyesület tagjaival összeszedtük a szemetet az állomás körül és a lakótelep előtt húzódó 300 méternyi vasúti töltésen.
A Magyar Közlekedési Klub „Környezetbarát közlekedéssel az egészségesebb Budapestért” program során a XVII. és a XXII. kerület vasútállomásainak állapotát és az utasok véleményét, vágyait méri fel. Arra a kérdésre, hogy milyen állomást szeretne, a megkérdezettek csupán 4 százaléka kívánta a nagy aluljárórendszerre épülő, betonba ágyazott modern közlekedési- és szolgáltató központot, 9 százalékuknak volt közömbös az állomás külleme, a döntő többség azonban (87 százalék) a mostani, meglévő állomást szeretné, csak kicsit rendbe hozva: tiszta váróteremmel, WC-vel, utasinformációval, jegypénztárral, udvarias vasúti személyzettel.

Vajon Budapest jelenlegi 32 vasútállomásából hány tetszik majd az utasoknak az elővárosi program 2010-től tervezett állomás-felújításai után? Az omladozó épületek többsége egyáltalán megéri-e 2010-et? A jelenlegi tendencia biztos út a meglévő, építészetileg, helytörténetileg értékes, emberléptékű épületek teljes leromlásához. Az utóbbiak valószínűleg nagy hasznot hoznak majd az új beruházásban érdekelt 4 százaléknak.
SoM



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.