Zöldhírek
Rejtélyes szén-dioxid csúcs
A légköri szén-dioxid szint elmúlt két évi, magyarázat és előzmények nélkül álló hirtelen felszökése az elszabaduló globális felmelegedés rémét vetíti előre. A váratlan ugrás zavarba hozta a kutatókat, akik szerint elképzelhető, hogy a Föld természetes rendszerei már nem képesek annyi szén-dioxidot elnyelni, mint korábban. Az utóbbi időben évente átlagosan 1,5 ppm-mel nőtt a szén-dioxid szint, 2002-ben és 2003-ban viszont már 2,08, illetve 2,54 ppm-mel. Ugyanakkor nincsenek arra utaló jelek, hogy drámaian emelkedett volna az elégetett fosszilis tüzelőanyagok mennyisége.
Az éves anomáliákra a múltban még volt magyarázat – például az El Nińo. Az éghajlat-megfigyelés nagy öregje, Charles Keeling szerint “az a tény, hogy az éves növekedési ütem két egymást követő évben meghaladta a 2 ppm-et, figyelmet követelő jelenség. Lehetséges, hogy az emelkedési ütem korábbi megugrásaihoz hasonlóan ez is csupán egyszeri természeti jelenség – viszont az is elképzelhető, hogy egy olyan folyamat kezdete, amire eddig még nem volt példa.” Az elemzők azonban hangsúlyozzák, hogy egyelőre korai lenne hosszú távú következtetéseket levonni a jelenségből.
A szén-dioxid szint növekedése valamivel alacsonyabb volt Ausztráliában és a Déli-sarkon – úgy tűnik tehát, hogy az északi féltekén történt valami szokatlan. Nem zárható ki teljesen, hogy a rendkívül meleg nyár és az európai erdőtüzek magyarázzák az emelkedést.
Forrás: The Guardian
Mínusz három év
Jelenleg több mint egy évet veszítenek az életükből a magyar emberek átlagosan, csak a dízelautókból származó részecskeszennyezés következtében – derült ki a Clean Air For Europe (Tiszta Levegőt Európának) nevű szervezet elemzéséből. A tanulmányt az Európai Bizottság felkérésére készítették a légszennyezés környezetre és emberi egészségre gyakorolt hatásairól. E szerint Budapesten a várható életvesztés elérheti a három évet is, mert 2002-ben a közlekedés több mint 1800 tonna 2,5 mikrométernél kisebb káros részecskét bocsátott a levegőbe, míg az ipar 320 tonnát. A számokból egyértelmű, hogy a légszennyezést szabályozó jelenlegi törvények és a gépjárművek kibocsátási határértékei nem biztosítják az egészségi szempontból megkövetelhető levegőminőséget.
SG
|