Kemikáliák okozta károk számokban
Vastagon fogott a ceruza
Amikor az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a vegyi anyagok szabályozását szigorító direktíva tervezetét, a REACH-t (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals), akkor az új jogszabály várható költségeire és hasznaira vonatkozó számításait is bemutatta. Eszerint a REACH várható költségei a vegyipar (2,3 milliárd) és a további felhasználók (2,8-3,6 milliárd) számára összesen 4,0–5,3 milliárd eurót tesznek ki a bevezetést követő 10–15 évben. Csak az egészségügyi oldalon viszont a megtérülés egy nagyságrenddel nagyobb, a Bizottság becslése szerint a következő 30 évben eléri az 50 milliárd eurót.
Az Unió felkérésére minden tagállam elkészítette a hatástanulmányát, ám sajnálatos módon ezt a vegyipar szemszögéből és anyagi támogatásával tette. A tanulmányok így elsősorban a negatív gazdasági hatásokat domborítják ki, szem elől vesztve a REACH eredeti célját, az emberi egészség, a környezet védelmét és az ebből származó hasznokat. E tanulmányok gyakran azt a következtetést vonják le, hogy a REACH jogszabályait gyengíteni kell, hogy a kis és középvállalkozások versenyképesek maradjanak. Mi pedig úgy gondoljuk, hogy az Európai Uniónak a fenntarthatóság ugyanannyira fontos célja, mint a gazdaság versenyképessége.
A REACH egységes bevezetése és ellenőrzése valóban nagy költségekkel jár, de nem szabad elfelejteni, hogy jelenleg a vegyi anyagok által okozott károkért sokkal nagyobb árat fizet a társadalom. A kis- és középvállalatok terhei a jelenlegi előterjesztés szerint valóban elviselhetetlenül nagyok lehetnek, ennek kezelésére magyar-angol kutatók kidolgoztak egy tervet. Az „Egy anyag – egy bejegyzés” című munkaanyag lényege, hogy a kötelező adatszolgáltatás költségeit 24 százalékkal csökkenti, méghozzá úgy, hogy pontosabb adatokat eredményez.
A REACH hatásait vizsgáló nemzetközi és hazai tanulmányok egyértelműen bizonyították, hogy a REACH-nek nagyságrendekkel nagyobb a haszna, mint a költsége. A magyar hatástanulmány adatai szerint az egészségügyben 2020-ig 87 milliárd forint lesz a várható haszon. Másik módszert alkalmazva itthon évente kb. 100 életet, 20 év alatt 2000 életet menthet meg a REACH. Amennyiben elfogadjuk, hogy egy emberélet statisztikai értéke 1 millió euró (250 millió forint), akkor ez összesen 280 milliárd forint költségmegtakarítást, azaz „hasznot” jelent. A környezetvédelmi haszon kiszámítása jóval nehezebb feladat, de ha feltételezzük, hogy a REACH alkalmazásával meg lehet előzni a jelenlegi kármentesítési költségek 5–10 százalékát, akkor már 50–100 milliárd forint haszonnal (elkerült kárral) számolhatunk. A hulladékgazdálkodásban durva becsléssel a jelenlegi szint 5 százalékát, azaz 5 milliárd forintot spórolhatunk az új vegyi anyag politika bevezetését követően. Még számtalan más területen is várható költségcsökkenés, például a szennyvíztisztításban és a bányaiparban.
A felmérések azt igazolják, hogy tényleges hasznot csak a veszélyes anyagok korlátozásától várhatunk, illetve azzal, ha minél szélesebb körre alkalmazzuk a REACH rendszert. Érthetetlen tehát az az álláspont, amely szerint csökkenteni kell a direktíva hatáskörét, és amely különböző hivatkozásokkal számos veszélyes anyagot a piacon akar tartani.
A DEFRA, az ÖKO RT
és Szabó Zoltán anyagai alapján összeállította
Simon Gergely
A hazai civil szervezetek (Fauna Egyesület, Greenpeace, Levegő Munkacsoport, Magyar Természetvédők Szövetsége, WWF Magyarország) szerint a REACH tervezetének módosítása az alábbi egészségügyi, környezet- és állatvédelmi célok figyelembevételével szükségesek, ahhoz hogy direktíva az eredetileg kitűzött célt elérje:
- A veszélyes anyagok használatának beszüntetése – csak akkor lehessen egy adott ártalmas vegyi anyagot használni, ha nem áll rendelkezésre biztonságosabb alternatíva.
- A regisztrációs eljárás szigorítása – a gyártók a 1 és 10 tonna/év mennyiségben gyártott vegyi anyagokról is biztosítsanak speciális biztonsági információkat.
- Független audit – biztosítani kell, hogy az ipartól származó információk független, minőségügyi ellenőrzés során kerüljenek felülvizsgálatra.
- Az importból származó termékekben található vegyi anyagokra is ugyanolyan információs követelmények legyenek érvényesek, mint az EU-ban készült termékekre vonatkozólag. Ez a kitétel a fogyasztók védelmét, valamint a piaci verseny egyenlőségét segíti elő.
- A felhasználók, kereskedők, és fogyasztók számára elegendő információt kell biztosítani ahhoz, hogy megtudják, hogy az adott termék milyen vegyi anyagokat tartalmaz illetve, hogy megítélhessék, hogy a termékek megvásárlása milyen egészségügyi kockázatot jelent.
- Kötelező adatmegosztás – az „Egy anyag – egy bejegyzés” (One Substance, One Registration – OSOR) javaslat alapján mind az állatkísérleti, mind a nem állatkísérleti adatok megosztását is kötelezővé kell tenni.
- Alternatív kísérleti módszerek fejlesztése – a regisztrációs díj egy részét az alternatív kísérleti módszerek fejlesztésére és validálására kell felhasználni annak érdekében, hogy az állatkísérleteket mielőbb tudományosan is elfogadott alternatív kísérleti módszerek váltsák fel.
- Állatkísérleti tervek benyújtása, érdekvédelmi elbírálása – a REACH-be be kell építeni az állatkísérletek engedélyezése iránti kérelmet.
|