Kritikus bringások
Páratlan siker…
A Föld Napján, április 22-én a budapesti biciklisek létrehozták a Kritikus Tömeget. Becslések szerint 10 ezer bringás lepte meg az autósokat azzal, hogy végigtekerte a „Critical Mass” 14 kiloméreres útvonalát.
Este hat órakor soha nem látott kerékpáros had gyűlt össze a Hősök terén. Ez a tömeg azonban cseppet sem hasonlított egy autókból álló forgalmi dugóhoz, hiszen az emberek vidáman beszélgettek egymással – menet közben is –, ami ugye autóban ülve szinte lehetetlenség.
Másodszor indult demonstrálni a kerékpáros tömeg Budapesten, és három órán át vonult a város főútjain. Az önkormányzat ugyanis hat éve nem ad komoly forrást a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére, nem érdekli az uniós levegőtisztaság-védelmi irányelv és a polgárok egészsége sem. Így Budapestet elviselhetetlenül ellepik az autók, az uniós kutatások pedig a lakosságnak egyre rövidebb átlagéletkort jósolnak.
Menetközben mindenki sípolt, dudált, csengetett, a boldog és felszabadult bringások elfoglalták az utakat. Ha megállt a menet, a bringások örömujjongás közepette égbe emelték kerékpárjaikat, hogy a Kritikus Tömeg emblémáját mintázzák meg. A rendezvényt a rendőrség biztosította, és utána dicsérő szavakkal illették a 130 rendezőt, akik a menet szabályos haladását voltak hivatottak igazgatni.
… és pótolhatatlan veszteség
A nagy vidámságot másnap sötét felhők fedték el. Kerékpározás közben rosszul lett és szívrohamban elhunyt Kőhalmi István, a Városi Biciklizés Barátai Egyesület (VBB) elnöke. 62 éves volt. Pénteken még ott tekert közöttünk a Kritikus Tömegben, másnap pedig örökre itt hagyta csapatát. Kőhalmi István rengeteget tett a hazai kerékpározás helyzetének javításáért. Elérte a MÁV-nál, hogy kerékpárszállító vasúti kocsikat készítsenek, és a vonatokon együtt utazhassunk a kerékpárunkkal. A BKV-t rávette, hogy hasonlóképp alakítsák át a HÉV és fogaskerekű kocsijait. A fővárosból kisajtolt sok-sok kilométer kerékpárutat, az iskolák számára pedig kerékpártárolókat. De a legfontosabb talán az, hogy a döntéshozók fejében elindította azt a változást, ami a fenti eredményekhez vezetett. Mindezt önzetlenül, társadalmi munkában végezte. Összekovácsolta a VBB 400 fős csapatát. Igazi kerékpáros volt, hitte, hogy ha mindenhová bringával megy, annyival is jobb lesz a város levegője, és példát mutat másoknak. Emlékét örökre megőrizzük szívünkben, és nem hagyjuk veszni, amit elkezdett.
_____________________________________
A Kritikus Tömeg kezdete
Az első Kritikus Tömeg (Critical Mass) megmozdulás 1992 szeptemberében volt San Franciscoban. Akkor még csak 48-an vettek részt rajta, utána azonban minden hónapban egyre többen jelentek meg a felvonulásokon. 1993-ra 500 körüli résztvevővel vált ismertté Amerikában a mozgalom, ám a városi hivatalnokok ekkor még nem foglalkoztak vele. Néhány hónap múlva más városokban is elkezdődtek a felvonulások. Manapság a világ több száz városában kéthetente, havonta tartanak felvonulásokat, ekkor több tízezren pattannak nyeregbe világszerte.
A Kritikus Tömeg név története
A Kritikus Tömeg név Ted White 1992-ben készült Return of the Scorcher című dokumentumfilmjéből származik. A kerékpárosokról szóló film egyik jelenetében George Bliss egy tipikus kínai helyzetet elemez, ahol a bringások nem tudnak átkelni a kereszteződésen a folyamatos keresztirányú autóforgalom miatt. A lámpa nélküli csomópontban folyamatosan gyűltek a várakozó kerékpárosok, míg számuk elérte a –Bliss szavaival élve – kritikus tömeget. Ekkor mindannyian egyszerre elindultak, és sikeresen átkeltek, elállva a keresztben közlekedő autók útját.
A „kritikus tömeg” kifejezést középiskolai fizikai tanulmányaink során is hallhattuk. Ha a radioaktív anyagok hasadása során önfenntartó láncreakció jön létre, akkor nevezik a reaktor tömegét kritikus tömegnek.
Lenkei Péter
|