kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Hallgatni arany?

Jól működik Magyarországon a fogyasztóvédelem? Szinte csak akkor hallunk a tevékenységükről, ha valamilyen tüzes botrány robban ki, mint például paprika, pedig több százan őrködnek a biztonságunk fölött. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2005-ben több tucat terméket tiltott be, és sok millió forintnyi bírságot szabott ki. A Tesco-, a CBA- és a Lidl-üzletekben például növényi zsírt is tartalmazó árukat próbáltak sajtként eladni. Az egyik legkirívóbb szabálytalanságra a szigetszentmiklósi Auchan áruházban bukkantak a fogyasztóvédők a nyári ellenőrzések során, ahol a babapiskóták mellett jelentős mennyiségű egérürüléket találtak. De betiltották idén például a delfin formájú PVC csipogó csecsemő játékot is, amely ftálsav-észter lágyítót tartalmaz. A játék ugyanis fulladást okozhat a 3 év alatti gyermekek számára és egészségkárosító hatása van. Tavaly a Henkelnek 14 millió forintjába került az, hogy nem tudta bizonyítani, hogy a Persil hatékonyabban tisztítja a foltokat, mint másfajta mosóporok. Ez egy nagyvállalat számára körülbelül egy gombóc fagyi ára, a bírság összegének sokszorosát költik el a megtévesztő reklámkampányra.
A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet tavaly októberben készített felmérést a fogyasztói tapasztalatokról, a fogyasztóvédelemről. Ebből az derült ki, hogy az emberek valamivel több mint egyharmadát egyáltalán nem érik kellemetlenségek a vásárláskor, további egyharmadukat ritkábban, legfeljebb évente egyszer. A fennmaradó szűk egyharmaduknak viszonylag rendszeres élménye az, hogy valamilyen módon megkárosítva érzik magukat. A megkérdezettek 31 százaléka számolt be arról, hogy évente többször előfordul vele: „hibás vagy lejárt szavatosságú terméket adnak, valami hiányzik a csomagolásból, vagy többet számláztak, mint amennyi rá volt írva”. A megkérdezettek egyharmada (33 százalék) mégsem tenne semmit, illetve kizárólag passzív módon reagálna (nem vásárolna ott többet), ha vásárlásakor valamilyen sérelmet szenvedne. A legtöbben házon belül próbálnák elintézni az ügyet (beleírnának valamit a panaszkönyvbe). A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget mindössze 5 százalékuk említette. Miért is van ez így? Egyáltalán észrevesszük-e, ha megkárosítanak vagy félrevezetnek bennünket? Az a rossz beidegződés öröklődött tovább, hogy jobb, ha hallgatunk, mert csak bajunk származhat belőle?

Varga Judit


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.