kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A sínek tovább bírják


A kampány ismertetô kiadványa beszerezhetô a Levegô Munkacsoport irodájában vagy letölthetô a http://www.levego.hu/kamionstop honlapról.
„A sínek tovább bírják” kampány nyomán januárban és februárban több mint száz levelet kapott a Levegô Munkacsoport egyrészt fuvarozóktól vagy hozzátartozóiktól, másrészt a tehergépjármû-forgalom által sújtott lakosoktól és az érintett települések polgármestereitôl.
Kampányunk ellen leggyakoribb érvként az hangzott el, hogy az útkárokért a magyar utak minôségét, nem pedig a tehergépjármûveket kell okolni – beleértve az újjonnan épített autópályákat is, amelyek alapja nem elég vastag, így hamar tönkremennek – nem úgy, mint például Ausztriában vagy Németországban, ahol az utak a hazai forgalom sokszorosát is gond nélkül elbírják.
Az úthálózat minôsége valóban jobb a nyugat-európai országokban, mint nálunk, de még a legjobb minôségû utakat is fel kell újítani 8–10 évenként, ha nagy rajta a tehergépjármû-forgalom. Nem véletlen, hogy Svájc után Ausztria és Németország is bevezette a kilométer alapú útdíjat a tehergépjármûvek részére. Az úthálózat karbantartásának és felújításának költségeit már ezek a gazdag országok sem tudják közpénzekbôl fedezni.
Gyakran olvashattuk azt is, hogy kamionok nélkül nem tudnánk kenyeret venni a boltban, és a közúti fuvarozás vasúttal nem pótolható, hacsak nem szeretnénk mindannyian biorépán tengôdni egy tanyán.
Az üzletekbe általában nem nehéz tehergépkocsikkal viszik az árut, hanem kisebb teherautókkal, amelyek sokkal kevesebb kárt okoznak az utakban, és kevésbé terhelik a lakókörnyezetet is, mint a nehéz tehergépjármûvek. Érdemes azon is elgondolkozni, hogy az üzletekben 10 évvel ezelôtt is volt tej, kenyér és mosópor, pedig akkor feleakkora volt a nehéz tehergépkocsik forgalma, mint most.

„A reggeli és délutáni órákban szinte lehetetlen az átkelés egyik oldalról a másikra. Az út minôsége már így is katasztrofális, a nagy igénybevétel miatti hibák sorozatos javítgatása, az újbóli kátyúk keletkezése miatt akkorákat zökkennek a pótkocsis teherautók, hogy szinte beleremegnek az épületek, a hanghatásról már nem is beszélve.”

Idézet egy lakossági levélbôl
Több településen egy új, tehermentesítô útszakasztól várják a nehéz teher­gép­jár­mûvek által okozott gondok csökkenését.
A hazai és nemzetközi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az elkerülô út önmagában nem javítja eléggé a település környezeti állapotát. Ezért az új útszakasz építésével egy idôben a település fôutcáján – annak fizikai átalakításával – sebesség-, és forgalomcsillapító intézkedéseket célszerû bevezetni. A megfelelô eszközök kiválasztása természetesen szakemberek feladata (ezek között lehet például körforgalom, útszûkítés, járdaszigetek építése – a lényeg, hogy a fizikai környezet egyértelmûen jelezze, hogy a tehergépjármû lakóterületre érkezett, ahol vezetôje nem viselkedhet úgy, mintha autópályán haladna).
A levelek másik csoportja az elmúlt években megnövekedett tehergépjármû-forgalomról panaszkodott. Az ország minden részérôl, néhány száz lelket számláló településekrôl, sok ezer lakosú városokból, és a fôvárosból hozzánk érkezett írá­sokban lakosok és polgármesterek számolnak be részletesen a teherforgalommal kapcsolatos elrettentô tapasztalataikról és kérik segítségünket. Sok esetben elôzôleg már kimerítettek minden hivatalos fórumot és megoldási lehetôséget. E levelek tanúsága szerint a tehergépjármû-forgalom növekedése az egész országban gondot okoz, és rengeteg ember életkörülményeit teszi tönkre.
A megoldás csak országos szintû lehet: többek között be kell vezetni a kilométer alapú útdíjat, és kiemelten kell fejleszteni a vasutat.

Varga Judit


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.