Zöldhírek
Tengervíz a kínai vécékben
A dél-kínai tengerparti nagyváros, Sengszen új épületeiben a tenger vizét használják a vécék öblítéséhez. Kína 660 nagyvárosából 400 küzd vízhiánnyal, különösen rossz a helyzet a déli tengerparti tartományokban. Az említett Sengesz víztartaléka alig éri el az országos átlag negyedét, mert az elmaradó esôzések miatt a Gyöngy folyó vize egyre nagyobb szakaszon keveredik a tengervízzel, és ez fokozatosan alkalmatlanná teszi, hogy ivóvízként hasznosítsák. A városi hatóságok Sengszenben 2010-re irányozták elô, hogy a középületeket kivétel nélkül víztakarékossági berendezésekkel látják el, és rövidesen az ipari létesítményekben is tengervizet használnak majd.
Piros pont az autóknak
A német parlament végsô jóváhagyását adta, hogy a személygépkocsikra és teherautókra részecske-kibocsátásuk mértékének megfelelôen piros vagy zöld színû címkék kerüljenek. Az intézkedésnek célja, hogy szmogriadó esetén a szennyezô gépkocsikat azonnal ki tudják tiltani a forgalomból.
A környezetvédelem munkahelyeket teremt
2003-ban és 2004-ben Németország világelsô volt a környezetvédelmi berendezések exportjában, évente mintegy 31 milliárd euró értékben szállított árut külföldre. Egy nemrégiben közzétett tanulmány szerint 2004-ben az összes Németországban gyártott ipari termék 5,1 százalékát környezetvédelmi berendezések tették ki. A tanulmány továbbá megállapította, hogy a kormány a megújuló energiák használatának ösztönzése révén másfél millió munkahelyet teremtett.
Kapcsolódó fejlemény, hogy Franciaország legújabb éves környezetvédelmi beszámolója azt mutatja, hogy az állami és a magánszektor környezetvédelmi célú kiadásai továbbra is meghaladják a GDP növekedési ütemét.
Helyben vásárolnak
A 400 ezres lakosú angliai Bristolban felmérést végeztek a helyi üzlettulajdonosok és vásárlók körében a közlekedés és a vásárlások összefüggéseirôl. Az üzlettulajdonosok átlagosan 41 százalékosra becsülték azok arányát, akik autóval jöttek hozzájuk vásárolni, a vevôk körében végzett felmérés viszont azt mutatta ki, hogy ez az arány ténylegesen mindössze 22 százalék. A boltosok úgy gondolták, hogy a vevôiknek csupán 12 százaléka lakik kevesebb mint 800 méteres távolságban, és csak 40 százalékuk 3 kilométeren belül. A valóságban viszont az derült ki, hogy ezek az arányok 42, illetve 88 százalék. A felmérést végzôk ebbôl azt a következtetést vonták le, hogy a helyi kereskedelmet sokkal inkább segítheti a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, mint ahogy azt az üzlettulajdonosok gondolják.
Rajtad múlik az éghajlatváltozás!
Az Európai Unió 4,7 millió eurót költ arra, hogy felhívja az emberek figyelmét, hogy a klímaváltozás mindenki ügye. A Európai Bizottság tájékoztatója szerint az európai polgárok környezettel kapcsolatos aggodalmai közt elôkelô helyen szerepel a klímaváltozás. Ezzel szemben nagyon sok ember úgy érzi, hogy a klímaváltozás elleni küzdelem nem az ô felelôssége, hanem a politikusoké vagy az ipari szektoré.
A társadalom minden rétegének hozzá kell járulnia a klímaváltozás elleni küzdelemhez – így foglalt állást az Európai Unió, és ebben a szellemben meghirdeti a „Rajtad múlik a klímaváltozás” címû kommunikációs kampányt. A 4,7 millió euró (12 milliárd forint) költségvetésû akciósorozat keretében reklámok, plakátok hirdetik majd a környezettudatos életmódot, és köztéri szobrokat öltöztetnek kampánypólókba. Az EU többet fog költeni azokban a tagállamokban, amelyekben eddig nem volt ehhez hasonló akció; ilyen Magyarország is. Itthon lesznek tv- és újsághirdetések is.
A kampány alcíme szerint az egyének sokat tehetnek az ügy érdekében. A háztartások az üvegházhatású gázok kibocsátásának 16 százalékáért felelnek közvetlenül az EU‑ban, ez fôleg az energiafelhasználásból adódik. Az autóhasználat tíz százalékkal járul hozzá a kibocsátáshoz. Közvetetten is rontjuk a helyzetet akkor, amikor olyan dolgokat vásárolunk, amelyeket sok energia felhasználásával állítanak elô vagy akkor, amikor szemetet termelünk. A kampány célja, hogy megmutassa, a mindennapi életben jelentôsen csökkenthetô az üvegházhatású gázok kibocsátása.
|