kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Román, bolgár kamionáradat

Óvatos szakmai becslések szerint megduplázódik a hazánkon áthaladó kamionforgalom 2007-tôl, amikor várhatóan Románia és Bulgária belép az Európai Unióba. Hasonló folyamat fog lezajlani, mint 2000-ben, amikor hazánk EU-csatlakozását követôen 2-3 hónap alatt teljesen eltûntek a magyar szállítmányozó cégek kamionjai a vasúti hálózatról. 2005-2006-ban a hazai RoLa-forgalom 82 százalékát a román és a bolgár kamionok tették ki.

RoLa: Rollende Landstrasse, vagyis gördülô országút: a kamionok vasúton történô szállítása
A Hungarokombi Kft. részletesen kidolgozott tanulmányban (Új EU-tagállamok belépésének várható hatása a magyar RoLa forgalomra) vizsgálta meg, hogy milyen intézkedések szükségesek a RoLa drasztikus visszaesésének elkerüléséhez. Ez azért is rendkívül fontos, mert a hazai közúti infrastruktúra – és mindenek elôtt a lakosság – nem viselne el egy újabb hatalmas kamionáradatot.
A tanulmány feltárta a RoLa fuvarozás versenyhátrányát és kimutatta a fennmaradása érdekében szükséges támogatás mértékét és a megteendô intézkedések körét. Uniós számítási módszerek alapján kimutatható, hogy kizárólag a jelenlegi RoLa forgalom közútra terelôdésének hatásaként évente 4,8 milliárd forint kár keletkezne (a közutakban, az épületekben, a környezetben).
Két intézkedés ösztönözhetné a fuvarozókat a vasúti szállításra: az egyik a közúti fuvarozás szabályainak és ellenôrzésének szigorítása, a másik a kamionokra kivetett útdíj.
Míg a vasúti szállítás esetén a magyarországi pályahasználati díj az európai átlagnak felel meg, és egy kamion átszállítása 22 000 forint, addig a közúton a kamionok egy napi autópálya-matrica díjáért (2000 forint) áthaladhatnak az országon. Ez az összeg töredéke annak a kárnak, amit ezalatt az út alatt egy kamion okoz. A használat mértékével arányos útdíjat Ausztriában, Svájcban és Németországban már bevezették, azonban ez még a magasabb díjat kivetô alpesi országokban sem fedezi az összes valódi költséget.
A Hungarokombi számításai szerint 0,25 euró/km (70 Ft/km) mértékû díj bevezetése elengedhetetlen, hogy egy igazságosabb piaci versenyben a RoLa fuvarozás is esélyt kapjon. A díj 10 százalékát pedig mindenképpen a vasúti kamionszállítás támogatására célszerû elkülöníteni. Növelné a vasúti teherszállítás versenyképességének esélyeit, ha a vasútihoz hasonló szigorú szállítási és biztonsági elôírások vonatkoznának a közúti árufuvarozókra, például a jelenleginél jóval keményebben ellenôriznék és betartatnák a kamionsofôrök kötelezô pihenési idejét.
Ha ezeket az intézkedéseket bevezetik, akkor 2011-re már nem is lenne szükséges a RoLa-fuvarozás anyagi támogatása.

Varga Judit


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.