kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Három nap alatt 700 kilométer
Vonatozás Békés és Csongrád megye megszűnésre ítélt vonalaiért

Szeptember 18. A Keleti Pályaudvarról a 8.15-ös Pannónia expresszel fél órás késéssel indulunk, így legalább bőven jut idő a Magyar Rádió riporterére és az MTI fotósára. Utazásunk célja ezúttal ugyanis az, hogy ráirányítsuk a köz figyelmét a megszűntetésre ítélt vasúti mellékvonalakra. „Vonattal a mellékvonalakon is” feliratú egyenpólóban feszítünk, és az Európai Mobilitási Hét logóját meg Magyarország vasúti térképét lobogtatjuk.
Békéscsabáról Mezőhegyesre, majd onnan Battonya felé vesszük utunkat. A battonyai vonat egyetlen Bz kocsija zsúfolásig van hazainduló diákokkal. Értelmes, szelíd arcok, többségük a gyermekfalu lakója. Graffittinek, vandalizmusnak nyoma sincs a vonaton. Ellenben a „Keresd Magyarország legszebb kalauznőjét” felhíváson kalauznőnk jó eséllyel pályázhatna. Beszélgetéssel, bámészkodással telik az idő. Az út menti megállók épületei romosak. Molnár C. Pál festőművész szülőhelyén, Tompapusztán is, ahol az ott élő idős lakók akár éhen is halhatnak, ha megszűnik a vonat, hiszen tanyájukhoz nem vezet közút.
Battonya: világvége, pedig egykor Ópécskán keresztül Aradig vezetett innen a vasútvonal. A térségi önkormányzatok magyar és román oldalon egyaránt a vasúti összeköttetés helyreállításáért lobbiznak, hiszen 2007. január 1-jétől Románia is tagja lesz az Európai Uniónak. Battonya három nemzetiségű település, magyarok, románok, szerbek élnek itt békességben. Érdemes megnézni felekezeti templomaikat, de a Molnár C. Pál neoklasszicista lakóházát sem szabad kihagyni.
Makó és Hódmezővásárhely között ismét egy halálraítélt szakaszra szállunk, az utasszámláló meg is számol bennünket, hogy a 40 százalékos kihasználtságra hivatkozva (rajtunk kívül 16 utas a 40 fős motorvonat egyetlen kocsijában) majdan nyugodt szívvel hajthassák végre az ítéletet. Az ablakból látszik Földeák románkori temploma. Diákok járnak innen a makói gimnáziumba, mint József Attila idejében. A költő is járt Földeákon látogatóba egy osztálytársánál, amit a községháza udvar felőli tornácán készült fotó örökített meg.
Hódmezővásárhely, Mártély, Mindszent, Szegvár… a vonatablakból is páratlan e városkák látványa. Szentestől ismét egy szüneteltetésre váró vonalon utazunk Orosháza felé. Pályamester kísérőnktől megtudjuk, hogy a 40 kilométer hosszú vonalból 20 kilométer felújítása még hátravan. A kilencvenes évektől újítgatják a pályát a helybeliek társadalmi munkában. Igen elmés megoldás: a kiselejtezett talpfák közé sittet döngöltek, cementtel megerősítették, így gödrök és tócsák helyett emelt szintű peronon szállhatnak le a mellékvonali utasok.
Megérkezünk Gyopáros-fürdőre, a megálló 5 percre van az impozáns üdülőközponttól. Nyáron sokan jönnek ide vonattal, tudjuk meg a szállásadónktól. Négyszemélyes, összkomfortos vendégházakban szállunk meg, 2500 Ft/fő áron. Előtte vacsora egy igazán pazar vendéglő kerthelyiségében, ami alig kerül többe, mint a mindennapi ebédünk az irodánkhoz közeli pesti önkiszolgáló étteremben.
Másnap reggel fél tízkor indulunk. Nyilatkozunk a Hír Tv-nek, majd kéregjegyet (vastag kartonpapírra nyomtatott vonatjegy – A szerk.) veszünk az állomásként is funkcionáló Tourinform irodában. A lényeg, hogy minél több helyen, és kizárólag mellékvonali állomáson vegyük a jegyet, hogy javuljon a mellékvonali utasstatisztika.


Orosházától Kötegyánig nemzetközi vonaton utazunk. Az állomások melletti árufelvételi épületek mindenütt romokban, még Sarkadon is. A cukorgyárak bezártak. Manapság már csak a szolnoki cukorgyárba szállítanak a környékből répát kamionokkal, a vasút ugyanis képtelen teljesíteni a szoros szállítási határidőket.
Szinte minden állomáson sok a parkoló kerékpár. Kötegyánban azonnali csatlakozással átszállás a vésztői vonalra, amelyet már decemberben megszűntetésre ítéltek.
Szinte minden állomáson sok a parkoló kerékpár. Kötegyánban azonnali csatlakozással átszállás a vésztői vonalra, amelyet már decemberben megszűntetésre ítéltek.
Vésztőtől Kaszai János polgármester, a Vasúti Települések Szövetségének elnöke is velünk utazik. Az egyetlen Bz kocsi csivitelő gyerekek zajától hangos, Kótpusztaiak, akik Vésztőre járnak felső tagozatra. A vonatról leszállva államfőknek kijáró polgármesteri állófogadás friss szendviccsel. Majd vendéglátóink és a debreceni tévé kíséretében indulunk a világ végére – ahol mindössze 800 méter sín hiányzik a román oldali összekötéshez, amelyért azért is kár, mert Nagyvárad csak 20 kilométer innen. Sietnünk kell, csak fél óránk van a visszaindulásig.
Ismét Vésztőn vagyunk. Csatlakozás másfél óra múlva, addig egy séta a gyönyörű, rendezett településen, ahol a hét és fél ezer lakosból kétszáztíz vasutas. A maradék időt a Pullman kocsmában töltjük, amelyet stílusosan öreg vasúti ülésekkel, lámpákkal, ablakokkal rendeztek be. Este hatkor indulunk vissza Szeghalom–Dévaványa–Gyoma felé. Hihetetlen esti panoráma, mint egy meséskönyv, kócsagokkal, nyulakkal, ragadozó madarakkal, virágos réten legelésző őzekkel. Mi ezt szeretjük.
Somodi Mária
Magyar Közlekedési Klub

___________________________________________________________
2006. decemberétől 28 vasúti mellékvonalon akarta a kormány szüneteltetni a személyszállítást, ami 201 települést, 890 ezer embert érintett volna. A vonalbezárásokkal a MÁV évente 6,5 milliárd forint veszteségtől szabadult volna meg (állítólag). Végül csak 14 vonalat zártak be, de azok közül egyiket sem, amelyiket bejártunk!
A kormány december 7-én az alábbi vonalakon döntött a személyszállítás megszűntetéséről:
Pápa–Környe ■ Pápa–Csorna ■ Zalabér–Zalaszentgrót ■ Lepsény–Hamáskér ■ Sel­lye–Villány ■ Diósjenő–Romhány ■ Kisterenye–Kál-Kápolna ■ Mezőcsát–Nyékládháza ■ Kazincbarcika–Rudabánya ■ Nyíradony–Nagykálló ■ Békés–Murony ■ Kunszentmiklós–Dunapataj ■ Fülöpszállás–Kecskemét ■ Kiskőrős–Kalocsa
A fenti vonalakon elkezdték a tárgyalásokat a buszközlekedésre való átállásról, amely a tervek szerint 2007. február végére fejeződne be.
A vasúti reform jegyében még legalább hatvan mellékvonalon végeznek utasfelmérést, és döntenek a további üzemelésről vagy bezárásról.
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub nem nyugszik bele a döntésbe. Csatlakoztunk a Vasutas Települések Szövetsége által kezdeményezett aláírásgyűjtéshez, amelynek célja, hogy a mellékvonalak sorsáról az országgyűlés döntsön a kormány helyett. Az aláíróívek az irodánkban, illetve honlapunkról letölthetők. Leadási határidő: 2007. január 8.
Továbbá, tiltakozó utazást szervezünk: 2006. december 29-én a Kál-Kápolna–Kisterenye vonalon, január 6-án pedig Bakancsosok a vasútért túra és fórum Kisköre–Tisza-híd állomástól, az Ökotárs Alapítvány támogatásával.
Szeretettel várjuk a környezetvédőket, vasútbarátokat. További információ, jelentkezés: Somodi Mária, (0620) 522-7485



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.