A TÖMEGKÖZLEKEDÉSRŐL A SZÁMOK TÜKRÉBEN
A tavalyi év során a tömegközlekedési viteldíjakat átlagosan 14,9 százalékkal emelték (ezen belül a vasúti személyszállításét 41,2 százalékkal). Ugyanakkor az év első kilenc hónapjában a személygépkocsik ára mindössze 2,2 százalékkal, a motorkerékpároké 3,9 százalékkal, a légi közlekedésé 0,5 százalékkal nőtt, az üzemanyagoké pedig 4,3 százalékkal csökkent. A vasút és a Volán egyes járatait ritkították, 14 vasúti mellékvonalat bezártak. Mindennek következménye a tömegközlekedéssel utazók számának drasztikus visszaesése.
Idézünk a KSH 2007 októberi jelentéséből: "Az I-III. negyedévi utaskilométer teljesítmény mindössze 1 százalékkal haladta meg a tavaly ilyenkorit, s mögötte az utasszám 6 százalékos csökkenése állt. Az átlagos utazási távolság tehát 2007-ben tovább nőtt, de ez változatlanul a nagy távolságú nemzetközi utakat lebonyolító légi közlekedés 2004 óta tapasztalható felfutásának tudható be. A belföldi utasforgalom több éve jellemző, alapvetően csökkenő tendenciája ebben az évben is fennmaradt. A csökkenés a két meghatározó közlekedési eszközön, a vonatokon és az autóbuszokon egyaránt jelentős volt. A belföldi és nemzetközi utazásokat együtt tekintve a vonatok utaskilométer-teljesítménye 9 százalékkal, az autóbuszoké 6 százalékkal esett vissza, míg a repülőgépeké 20 százalékkal emelkedett. (…) 2006-ban a helyi tömegközlekedést tizedével kevesebb utas vette igénybe, mint 2000-ben. (…) Mindezzel szemben az ország személygépkocsi-állománya hat év alatt egynegyedével gyarapodott és 2006 végére megközelítette (2007 közepére pedig gyakorlatilag elérte) a 3 milliót. A tömegközlekedés előnyben részesítését tarifáinak alakulása sem ösztönözte, sőt az egyes közlekedési eszközök költségei közötti arányok változása éppen ennek az ellenkezőjére enged következtetni. A vizsgált időszak folyamán (2006-ban 2000-hez képest) a vonatjegyek ára 1,5-szeresre, a távolsági autóbuszjegyeké közel 1,7-szeresre emelkedett. A helyi viszonylatú általános havibérlet és az autóbusz vonaljegy - országos átlagban - egyaránt 1,8-szeresre, a főváros valamennyi közlekedési eszközére érvényes vonaljegy több mint 1,9-szeresre drágult; az autóbenzin 1,2-szeresre. Egy 200 kilométeres útra szóló vonatjegy ára 2000-ben közel 6 liter, 2006-ban több mint 7,5 liter benzin árának felelt meg, a helyi autóbuszbérlet esetében ez az arány 11,2 litert, illetve 16,9 litert tett ki."
Ebben a számunkban a közlekedés és ezen belül elsősorban a tömegközlekedés időszerű kérdéseit járjuk körül.
Lukács András
|