kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
ZÖLDHÍREK

SÍNBUSZ A JAVÁBÓL

„Újra feltaláltuk a kereket” – örvendeznek a hollandiai Moraves mérnöki vállalat munkatársai. A vasúttal kapcsolatos műszaki projektekre szakosodott cég az Eindhoveni Műszaki Egyetem és a Veolia cég támogatásával fejleszti kétéltű személyszállító eszközét. A további fejlesztési és műszaki feladatok megvalósításához szükséges költségvetést a holland gazdasági minisztérium segítségével kívánják előteremteni.
A jármű lelke egy kettős kerék: a külső közúti gumiabroncs, a belső vasúti kerék. Az egyetlen meghajtáson, felfüggesztésen és fékrendszeren osztozkodó két kerék körhagyósan rá van erősítve a tengelyre. A busz speciális „váltón” át, megállás nélkül lesz képes felhajtani a vasúti pályára, valamint onnan vissza az útra, ehhez mindössze le kell lassítania 40 km/órás sebességre. Egyébként óránként 80 kilométeres sebességgel tud majd haladni.
A fejlesztők szerint a „kétéltű” jármű az ideális megoldást jelenthet
a gazdaságtalan regionális vasútvonalak hatékonyabb üzemeltetésére, a félreeső településcsoportok jobb kiszolgálására, valamint olyan, közlekedési dugókkal küzdő agglomeráció gondjainak enyhítésére, melybe szabad kapacitással rendelkező, vagy kihasználatlan vasútvonal vezet. Alkalmazásával biztosítható a meglevő vasútvonalaktól félreeső új lakónegyedek átszállásmentes ellátása és költséghatékony alternatíva lehet egy teljes értékű elővárosi vasútrendszer első lépéseként.
A cég tájékoztatása szerint a sínbusz egy hasonló közúti busz mintegy másfélszeresébe fog kerülni.
Forrás: http://www.movares.nl
TÖMEGKÖZLEKEDÉS AMERIKÁBAN
Az Amerikai Tömegközlekedési Szövetség (APTA, American Public Transportation Association) adatai szerint az Egyesült Államokban egyre többen használják a tömegközlekedést. 1995 óta 32 százalékkal emelkedett az évente megtett utazások száma. A gyorsan növekvő benzinár következtében egyre többen veszik igénybe: 2007-ben többen utaztak tömegközlekedéssel, mint 50 éve bármikor, összesen 10,3 milliárd utazást tettek meg.
A tömegközlekedés révén az Egyesült Államokban évente 5–6 milliárd liter benzint takarítanak meg (naponta 15 milliót), ami nagyjából megegyezik azzal az olajmennyiséggel, amit az ország évente Kuvaitból importál.
Az Egyesült Államokban jelenleg 6500 közösségi és tömegközlekedési szolgáltató van. Az iparág több mint 360 ezer embert foglalkoztat , éves forgalma 44 milliárd dollár.
Forrás: http://www.apta.com/media/facts.cfm#hw01
BIOGAZDÁLKODÁS: LEHETŐSÉG MINDENKINEK?
Az egyre fogyatkozó energiakészletek problémája mellett újabban az is felmerül, hogy képesek leszünk-e a szükséges élelmiszermennyiséget megtermelni. Az Ecologist szakértői, Ed Hamer és Mark Anslow 10 érvet gyűjtöttek össze a biogazdálkodás, mint a túlélés egyik lehetséges módja mellett.
A biogazdálkodásra való áttérés egész mást jelent a Föld különböző pontjain élők számára. A kevésbé iparosodott országok ebből a szempontból könnyebb helyzetben vannak, hiszen a természetes gazdálkodásra való áttérés rövid úton megnövelné a termény mennyiségét. Európában és Észak-Amerikában azonban, ahol már régóta vegyszerekkel támogatott gazdálkodás folyik, az átállás eleinte a terméshozam csökkenésével járna együtt.
Jelenleg átlagosan 10 kalória fosszilis energiát használunk fel 1 kalória élelmiszer előállításához, amire néhány év múlva, úgy tűnik, nem lesz már lehetőségünk. A biogazdálkodás viszont átlagosan 25 százalék energiamegtakarítást jelent, néhány növény, például a póréhagyma, a brokkoli termesztése még nagyobbat.
Ami az éghajlatváltozást és a üvegházgáz-kibocsátást illeti, a biogazdálkodás komoly változásokat ígér. A hagyományos gazdálkodáshoz elengedhetetlen ammónium-nitrát műtrágya révén nagy mennyiségű kéjgáz keletkezik, amely a klímaváltozásra nézve 320-szor kártékonyobb, mint a szén-dioxid. Egy tonna ammónium-nitrát 6,7 tonna üvegházgázt hoz létre (széndioxid-egyenértékben mérve), ami 2003-ban 10 százaléka volt az Európában kibocsátott összes ipari üvegházgáznak. A biogazdálkodásban használt technikák révén mindez megelőzhető.
A mezőgazdaság rendkívül sok vizet igényel, jelenleg ugyanis az ivóvíz több mint 70 százalékát öntözésre fordítjuk. A természetes technikák révén azonban sokkal több víz megmarad a talajban, ezért kevesebb öntözésre van szükség.
A globalizáció az élelmiszerellátásban látszik talán a legjobban: spanyol paradicsom és kínai fokhagyma egyaránt megtalálhatóak szerte Európában. A szállítás még mindig rendkívül olcsó, ami a környezetünkre nézve komoly veszélyt jelent. Fontos tehát, hogy helyben termelt élelmiszereket fogyasszunk.
A hagyományos gazdálkodás számára a rovarirtók is nélkülözhetetlenek, ugyanakkor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint miattuk évente körülbelül húszezren halnak meg világszerte. A természetes gazdálkodók viszont azt vallják, hogy az egészséges talajban növekvő egészséges növények általában ellenállóbbak a kártevőkkel szemben, mert lassabban növekednek és ezért a sejtfalaik is vastagabbak.
Ugyanakkor az ökoszisztéma szempontjából az is fontos, hogy a kártékonynak tartott férgeket sem lehet teljesen kipusztítani, hiszen az az egész táplálékláncra komoly hatást gyakorolna. A biogazdálkodók azt vallják, hogy az egészséges ökoszisztéma sokkal inkább feltétele az egészséges gazdálkodásnak, mint korlátja.
Egy 2006-os tanulmány szerint, amelyet az Essexi Egyetem készített, az Egyesült Királyságban a természetes gazdálkodásra való áttérés következtében farmonként 32 százalékkal több munkahelyre volna szükség. A természetes gazdálkodás alapja ugyanis az, hogy a növényeket állandóan gondozni kell. A brit mezőgazdaság jelenleg komoly válságot él meg, a foglalkoztatás szintje rendkívül alacsony.
Ha az Egyesült Királyság átállna a természetes gazdálkodásra, 93 000 új munkahely létesülne.
Forrás: http://www.theecologist.org
PUCÉRAN SUHANUNK

Idén júniusban a világ számos városában meztelen kerékpárosok lepték el az utcákat. A Világraszóló Meztelen Biciklizést (World Naked Bike Ride, WNBR) 2004 óta minden évben megrendezik, évről évre egyre több helyen és egyre többen vesznek részt rajta. Idén a legtöbben az oregoni Portlandben bicikliztek (2–3 ezer ember), ugyanakkor Bécsben is több mint négyszázan ültek a nyeregbe. S hogy mi ennek az értelme?
Ugyanúgy demonstrációról van szó, mint a Budapesten rendkívül sikeres Kritikus Tömeg (Critical Mass) esetében, vagyis a biciklisek a túlzott autós közlekedés, benzin-függőség ellen és a környezetkímélő közlekedés mellett tüntetnek. Ugyanakkor meztelenségükkel nem pusztán az emberi testet ünneplik, függetlenül attól, hogy az a mi fogalmainkkal nézve szép vagy csúnya, hanem felhívják a figyelmet arra, hogy az autók között mennyire sebezhetők a biciklisták.
Nem kell ugyanakkor mindenkinek teljesen pucérnak lenni, a felvonulás jelszava: addig vetkőzz, ameddig mersz! Sokan színesre festik a testüket, vicces ruhákba bújnak, nem csoda, hogy a menet sokkal inkább hasonlít egy nagyszabású örömünnepre, mint tüntetésre. A felvonulást jelenleg a világ közel 70 városában rendezik meg.
További olvasnivaló: nakedwiki.org, http://www.worldnakedbikeride.org
ECOTOPIA 2008
Aktivisták, civilek, érdeklődők találkoznak idén is az Ecotopián, hogy ott két héten keresztül környezetvédelmi és szociális kérdésekkel foglalkozzanak. Az Ecotopiát 1989 óta rendezi meg az Európai Fiatalok a Cselekvésért (European Youth For Action, EYFA). Idén Törökországban, a Fekete tenger közelében lévő Sinopban lesz augusztus 9. és 23. között, és az Ekolojik Utopyalar Dernegi nevű, környezetvédelmi civil szervezet lesz a házigazda.
Előreláthatólag idén is több százan érkeznek a találkozóra. A két hét során a közösség megpróbál a leginkább környezetkímélő módon élni: vegán konyha, alternatív energiaellátás, ökologikus tisztasági szerek, s olyan eseményeket szerveznek, amelyekből a helyi közösség profitál (például takarítást).
Azon kívül, hogy megpróbálják a fenntartható fejlődéshez igazodó életmódot elsajátítani és gyakorolni, megosztják egymással a témákkal kapcsolatos tapasztalataikat, elképzeléseiket.
Minden évben van egy téma, amire a találkozó során összpontosítanak. Idén ez az energia lesz. 2004-ben a török kormány úgy döntött, hogy az ország növekvő energiaigényét 3–5 atomerőmű építésével próbálja fedezni. Azonban az atomenergia használata óriási gazdasági és környezeti kockázatot jelent az országnak. Az Ecotopia szervezői abban hisznek, hogy az energiaválság ellen az energiafogyasztás csökkentésével, a hatékonyabb használattal kell küzdeni. Ezekről a kérdésekről, lehetőségekről szól idén a találkozó.
Az Ecotopia legfontosabb eseménye minden évben a biciklitúra: akinek van kedve, kerékpárral menjen a találkozóra! A túra idén Szerbiából indul és Bulgárián keresztül vezet Törökországba.
További tájékoztatás: http://www.ecotopiagathering.org
NEM A MONSTRUMOKRA
Amint a Lélegzet 2007. őszi számában már beszámoltunk róla, megindult egyes körök erőteljes lobbizása azért, hogy az Európai Unió engedélyezze a jelenleginél jóval nagyobb kamionok forgalmát. Ezek 35 százalékkal hosszabbak és 50 százalékkal súlyosabbak (40 tonna helyett 60 tonna) lennének, mint a jelenleg engedélyezett legnagyobb járművek. Ezek a monstrumok jelentősen rontanák a környezet állapotát és a közlekedés biztonságát. Sok milliárd eurót kellene költeni az adófizetők pénzéből az utak és hidat megerősítésére. A Föld Barátai, az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége, az öt német és osztrák szervezetet tömörítő Európai Autóklub, valamint a német Szövetség a Vasútért közös kampányt indított, hogy az EU ne engedélyezze az óriáskamionok közlekedését. Kérik mindazokat a szervezeteket, akik egyetértenek ezzel a céllal, hogy ezt nyilvánítsák ki a http://www.nomegatrucks.eu honlapon.



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.