kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
HÍREINK

Karcsúsítás dugó nélkül
A Budapest belvárosát keresztülszelő Kossuth Lajos utca és Rákóczi út a főváros szégyene, pedig büszkesége is lehetne. Évtizedek óta hatalmas gépkocsi-forgalom uralja, nem lehet itt sétálni, nézelődni, beszélgetni a szennyezett levegő, a zaj, a hatalmas aszfaltfelület, a sok helyütt szűk járda, a növényzet hiánya miatt. A Levegő Munkacsoport, a Magyar Közlekedési Klub és a Lélegzet Alapítvány a Demján Sándor Jótékonysági Alapítvány támogatásával két sáv lezárásával, rendhagyó sajtótájékoztató keretében látványterveket mutatott be arról, milyennek képzeljük el a Kossuth Lajos utcát a jövőben. Újra kell osztani az útfelületet: mindkét oldalon el kell venni egy sávot a gépkocsi-forgalomtól és átadni a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a fáknak, bokroknak. A Levegő Munkacsoport egyúttal hazai és külföldi szakmai anyagok alapján cáfolta azt az általánosan elterjedt hiedelmet, hogy az útszűkítés nagyobb dugókat okozna.
Autóktól mentes napot!
Az idei Európai Mobilitási Hét alkalmából a Fővárosi Önkormányzat tegye autómentessé a Belvárost – ezt kérte a Levegő Munkacsoport a Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek írt levelében. Az egyik szeptemberi vasárnapon a Szabadsajtó utca, Kossuth Lajos utca, Károly körút, Bajcsy-Zsilinszky út, Szent István körút és a rakpart által határolt területen tilos legyen gépjárművel közlekedni reggel 9 és délután 6 óra között. Ez alól csak a tömegközlekedés, a taxi és a megkülönböztető jelzést alkalmazó járművek jelentenek kivételt. Példaként szolgálhat világszerte számos város, így például Brüsszel is, amelynek teljes területén tartanak 2002 óta minden évben ilyen autómentes napot. A tapasztalatok szerint ez az esemény az ottani lakosság széles körű egyetértését és támogatását élvezi. A Levegő Munkacsoport úgy véli, hogy ha az egymillió lakosú belga fővárosban meg lehet valósítani az autómentességet, akkor a mintegy 20 ezer lakosú belvárosi terület autómentessé tétele 9 óra időtartamra nem jelent megvalósíthatatlan feladatot, viszont jelentősen javíthatja Budapest lakosainak közérzetét.
Dakar-nyomozás
A Dabasi Városi Ügyészség levélben tájékoztatta a Levegő Munkacsoportot, hogy a feljelentése alapján elrendelte a nyomozást a Közép-Európai Rali („Magyar Dakar”) autóversennyel kapcsolatban természetkárosítás bűntettének gyanúja miatt. A nyomozást a táborfalvi lőtéren lezajlott futammal kapcsolatban a Dabasi Rendőrkapitányság végzi. A Dörögdi-medencét és az Agár-tetőt letaroló verseny ügyében a Veszprémi Városi Bíróság jogosult a nyomozás elrendelésére.
A megtámadott város
Budapest városrendezési keretszabályozásának olyan hiányosságai vannak, amelyek miatt háttérbe szorulnak a várostervezési elvek. A fővárosban sorra épültek olyan, bevásárlóközpont jellegű beruházások, amelyeket a fejlettebb államokban már nem engedélyeznek. Ám nálunk a befektetők lerohanták az önkormányzatokat, akik nem álltak ellen a profitorientált, erőszakos terveknek. A törvényes kiskapukat pedig ki ne használná ki? Így a civilek, a környezetüket féltő lakók hiába tiltakoznak. A hatóság csak széttárja a karját, mondván, minden törvényes, és sok esetben a dísznek szánt városrendezési, kereskedelmi hatástanulmányok figyelmeztető megállapításait semmibe véve, jóváhagyja a tervet. A Levegő Munkacsoport csokorba szedte a hiányosságokat, néhány kirívóan otromba esettel szemléltetve az immár mindennapi gyakorlatot. A lista itt olvasható: http://www.levego.hu/letoltes/kapcsolodo_anyagok/megtamadottvaros_0807.pdf
Szegedi villamos
Minden jó kezdeményezést el lehet rontani, és sokszor el is rontják az önkormányzatok, amikor nem kérik ki a lakosság és a társadalmi szervezetek véleményét. Ezt történt az új szegedi villamosvonal tervének kialakításakor is. A beruházás, amely a tervek szerint jelentős uniós támogatással történne, sok fa kivágásával, zöldterületek megsemmisítésével járna, és a gépjármű-forgalom se csökkenne. Tehát a szegedi önkormányzat kinyilvánított szándékával ellentétben nem javulna, hanem jelentősen romlana a környezet állapota. Helyi lakosok kérésére a Levegő Munkacsoport levelet és képekkel illusztrált bemutató anyagot küldött a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek és az Európai Bizottságnak, kérve, hogy ne támogassák a jelenlegi tervek szerinti beruházást. Egyúttal javaslatot tett a villamosvonal ésszerűbb, környezetkímélőbb megépítésére. További hírek és részletek olvashatók a Levegő Munkacsoport hírlevelében, a Lélegzetnyiben! http://www.levego.hu/lelegzetnyi



A beruházás miatt zöldterületek szűnnének meg



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.