Kormányhatározat a levegőminőség javításáról
"Levegőtisztaság-védelmi Ágazatközi Intézkedési Program a súlyosan veszélyeztetett térségek levegőminőségének javításáról az 1994-1998. években" címmel fogadott el határozatot a kormány 1993. november 25-én.
A kormányhatározat megvalósítása esetén jelentős javulás várható a súlyosan szennyezett térségek levegőminőségében. Ezért a programot a Levegő Munkacsoport üdvözli, támogatja és lehetőség szerint részt is kíván venni az egyes pontok részletes kidolgozásában és gyakorlati kivitelezésében. Az elmúlt évek tapasztalatai azonban nem adnak okot a túlzott optimizmusra.
A Levegő Munkacsoport már 1989-ben egy részletes, 22 pontból álló programot dolgozott ki a közlekedés okozta légszennyezés csökkentésére. Ebben a programban mindezen témák is szerepeltek, amelyeket a mostani kormányhatározat is tartalmaz. Ezután jött létre a "Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Operatív Munkabizottság", amelyben több tárca, a Fővárosi Önkormányzat és más intézmények munkatársai mellett a Levegő Munkacsoport képviselői is részt vettek. A munkabizottság 1990 februárjában részletes akcióprogramot dolgozott ki a gépjármű-forgalom környezetszennyezésének csökkentésére. Az 1990-es országgyűlési képviselői választások után azonban a munkabizottságot megszüntették, s bár néhány területen jelentős előrelépés is történt az akcióprogram pontjainak többsége csupán papíron maradt meg. A jelenlegi kormányprogram szinte valamennyi pontjánál a kidolgozás (a megvalósításról nem is beszélve) már az idei választások utánra marad...
Az alábbiakban közöljük az 1079/1993. (XII. 23.) Korm. számú határozatnak azon pontjait, amelyek közvetlenül a közlekedésre vonatkoznak. (A teljes szöveg a Magyar Közlöny 1993. december 23-i számában olvasható.)
2. A súlyosan szennyezett településeken ajánlott, hogy az önkormányzatok készítsenek levegőtisztaság-védelmi intézkedési tervet a saját hatáskörükbe tartozó feladatokra; ipartelepítés, zöldfelület-fejlesztés, forgalomszervezés, lakossági fűtés és más lakossági tevékenység légszennyezésének csökkentésére, összhangban az 1. ponttal. Ehhez az érintett minisztériumok adják meg az önkormányzatnak a szükséges szakmai támogatást.
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
belügyminiszter
ipari és kereskedelmi miniszter
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Határidő: 1994-től folyamatos
3. A súlyosan szennyezett településeken a forgalomszervezési és egyéb intézkedések mellett forgalomkorlátozási intézkedéseket ajánlatos bevezetni a közlekedési légszennyezés csökkentésére (forgalomkorlátozás, kerékpárutak, gyalogos övezetek kijelölése, forgalomirányítási rendszer korszerűsítése stb.). Ehhez szakmai metodikát kell az önkormányzatok rendelkezésére bocsátani.
Felelős: a szakmai metodika összeállításáért:
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Határidő: 1994. június 30.
4. Elő kell segíteni a városi tömegközlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentését a jogi, műszaki és gazdasági feltételek kimunkálásával és megteremtésével. A súlyosan szennyezett településeknek prioritást kell biztosítani.
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
ipari és kereskedelmi miniszter
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Határidő: 1994. szeptember 30.
5. A benzinkutaknál keletkező szénhidrogén emissziót minimálisra kell csökkenteni. Ennek érdekében a benzinkutakat megfelelő műszaki berendezésekkel kell ellátni. Jogszabályt kell kidolgozni és a szakmai bevezetéshez tájékoztatót kell készíteni. (Alapelv, hogy új, meghatározott nagyság feletti benzinkút csak megfelelő emissziócsökkentő berendezéssel létesülhessen, míg a települések lakott területein belül már üzemelő benzinkutakat fokozatosan kell felszerelni a szükséges berendezésekkel.)
A súlyosan szennyezett településeken a benzinkutak emissziócsökkentő beruházásainak prioritást kell biztosítani.
A jogszabály kidolgozására:
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
ipari és kereskedelmi miniszter
Határidő: 1994. május 31.
Szakmai tájékoztató elkészítésére:
Felelős: ipari és kereskedelmi miniszter
Határidő: 1994. május 31.
6. A súlyosan veszélyeztetett térségekben és településeken fokozni kell a gépjárművek környezetvédelmi közúti ellenőrzését.
Felelős: közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
belügyminiszter
Határidő: folyamatos
...
13. Ki kell dolgozni a levegőtisztaság-védelem területére a környezetterhelési díj szabályozó rendszerét. E szabályozó rendszernek olyannak kell lennie, hogy az Intézkedési Program megvalósításához e forrásból tervezett pénzügyi fedezet a légszennyezési bírsággal és termékdíjjal együtt biztosítani tudja.
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
pénzügyminiszter
Határidő: 1994. augusztus 31.
...
16. Javaslatot kell kidolgozni a közúti közlekedésben résztvevő járműállomány környezetvédelmi szempontú korszerűsítését szolgáló szabályozó rendszerre.
Ennek elősegítéséhez gazdasági eszközöket is fel kell használni. A nemzetközi kötelezettségeink keretein belül ki kell alakítani a megfelelő különbséget a környezetvédelmi szempontból kedvező és kedvezőtlen tulajdonságú gépjárművek vámtételei között, a kedvezőbb tulajdonságú gépjárművek javára.
Felelős: a javaslat kidolgozásáért:
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
Határidő: 1994. március 31.
Felelős: a vámtétel különbségek kialakításáért:
nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere
pénzügyminiszter
(a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
javaslata alapján)
Határidő: 1994. április 30.
17. A gépjárművek forgalomba helyezésének környezetvédelmi feltételeit újra kell szabályozni a nyugat-európai előírásoknak ésszerűen rövid határidőn belüli fokozatos átvételével. A szabályozás célja a hazai és az EK-előírások azonosságának elérése.
Felelős: közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Határidő: a jogszabály kidolgozására: 1994. június 30.
bevezetésére: 1995. január 1.
18. Ösztönözni kell az emissziócsökkentő műszaki intézkedések, eszközök és megoldások alkalmazását a már üzemelő gépjárműveknél. Az adókedvezmények mellett a környezetvédelmi célokra elkülönített állami pénzalapból (Központi Környezetvédelmi Alap) a lakosság által alkalmazandó megoldások pénzügyi támogatását is biztosítani kell. Ezzel el kell érni, hogy az utólagos emissziócsökkentés költségének bizonyos hányadát ebből az alapból finanszírozzák. A támogatás odaítélésénél a súlyosan szennyezett térségeket előnyben kell részesíteni. Biztosítani kell továbbá, hogy a katalizátorral utólag felszerelt, vagy ezzel egyen-értékű megoldást alkalmazó gépjárművek ugyanolyan adókedvezményeket élvezzenek, mint a katalizátorral szerelt új típusok.
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
pénzügyminiszter
Határidő: az adókedvezmények bevezetésének műszaki és
pénzügyi előkészítésére: 1994. június 30.
19. Jogszabályi előírásokkal tovább kell korlátozni vállalkozási területen a kétütemű személygépjárművek használatát. Cél, hogy 1995-ig a katalizátor nélküli kétütemű személygépjárművek használata a vállalkozási területen megszűnjön. Ennek eléréséhez az előző pont szerinti ösztönző rendszer megléte elengedhetetlen.
Felelős: közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
Határidő: a jogszabály kidolgozására: 1994. június 30.
20. Gazdasági és műszaki szabályozással tovább kell ösztönözni a kétütemű személygépkocsik forgalomból való kivonását, vagy a katalizátor és egyéb műszaki megoldások alkalmazását. Az önkormányzatok részére ajánlott, hogy a különös védelemre érdemes területeken forgalmi korlátozásokkal és egyéb eszközeivel segítse e cél elérését.
Felelős: környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
belügyminiszter
Határidő: a rendszer kidolgozására: 1994. december 31.
a bevezetésre: 1995. január 1.
|