Egyesületi életünk 1993-ban
... és egy kis előretekintés
Egy éve hivatalosan is egyesületként működünk. Közeleg a működésünkkel számot vető februári közgyűlés időpontja, és mi sem alkalmasabb, hogy ezeken az oldalakon legalább címszavakban ismertessük, mi mindennel foglakoztunk, mibe vágtunk bele, milyen programokat szerveztünk, illetve miben vettünk részt e röpke egy év alatt.
A még 1992-ben felszínre hozott Kerékpáros-Útalapvita folyományaként a közlekedési tárca felkérte egyesületünket is a szakértői, bíráló bizottságban való részvételre.
A budapesti kerékpársávokkal kapcsolatos koncepció felvetése után heroikus küzdelem indult egy kísérleti sáv kiharcolása érdekében. Ennek eredményeként a XIII. kerületben egy szakaszon sáv készül, sajnos a kerületi önkormányzat ellenzésével.
Április 10-én sikeres bringás felvonulást szerveztünk a tavaszi INTER-WHEEL kerékpáros szakkiállításra, a Petőfi Csarnokba. Demszky Gábor részvétele alkalmat adott a kerékpáros kérdések közvetlen felvetésére. Egyúttal a kerekesek zsűrizhették a Budapesti Bringás Atlaszt, melyet a Petőfi Csarnokban állítottak ki.
Elkészült és kiadásra került a Budapesti Bringás Térkép a kerekesek munkájával és a főváros anyagi támogatásával. Ezt egy nagy kerékpáros felvonulással ünnepeltük meg egy európai kerekezésre induló csapattal együtt július 12-én. A térkép sikerrel szerepelt a szeptemberi, nottinghami VELO-CITY Konferencián is.
A Nemzetközi Európai Kerékpáros Szövetség, melynek tagjai vagyunk, májusban találkozóra invitált Brno-ba, ahol hosszútávú tervek és rövidtávú gondok enyhítésén dolgoztunk.
Eredményre vezetett a MÁV és a kerékpáros szervezetek együttműködése, májustól elsőként két vasútvonalon, augusztustól a MÁV szinte valamennyi vonalán lehetővé vált a kerékpárral való együttutazás.
A "Csatlakozz hozzánk, kerékpározz velünk 1993" fehérvári kerekeseinek budapesti áthaladását egyengettük, reklámozását segítettük.
Szeptember 30-án a "Bringával munkába meg iskolába" akciónapot rendeztük meg, több mint ezer mindennapi kerekes részvételével, akik reggelit és tombolát kaptak, valamint számtalan nyereményt nyerhettek.
Az őszi időszakban ismertük meg a Rámpa Alapítványt, és lelkesen segítettük munkáját, hisz a járdán való közlekedést segíti a rámpa, mellyel a gyalogosok, babakocsisok, tolókocsisok, mozgássérültek, visszakaphatják közlekedési területüket.
Folyamatos együttműködéssel és véleményezéssel figyelemmel kísérjük a budapesti kerékpárforgalmi főhálózat és mintaterület tervezési munkáit, kivitelezését.
Utánfutó és tricikligyártókat kutattunk fel egy kerekes barátunk kérésére, valamint hosszú távú érdekek egyeztetése végett.
Bekapcsolódtunk a kerékpártároló program gyorsításába, közvetítésünkkel a Petőfi csarnok elé került egy 60 állásos kerékpártároló, és egyre több kerékpáros szerviz jelentkezett, hogy reklámért cserébe köztéri tárolót finanszírozna.
Persze az igazi számvetést és értékelést a közgyűlésen kell majd elvégeznünk, de addig sem árt a feltárnunk azokat a pontokat, ahol munkánkat feltétlenül javítani kell.
Bár rendszeresen megjelent hírharsonánk, a Kerék-Hírek, ami többé-kevésbé el is jutott minden tagunkhoz, sőt postáztunk belőle érdeklődőknek is, mégis jelezték többen, hogy hiányolják azokat a kis, egyoldalas emlékeztetőket, melyeket a kéthetes találkozóinkkor korábban a titkár állított össze.
Sokszor nem jutott ki a lap a szervizekbe, vagy elmaradoztak, akik megígérték a terjesztést. Ehhez egy megbízható láncolat kiépítése kellene.
Anyagi ügyekben egy pénztáros égető szükségét érezzük, aki gyakorlattal rendelkezik a számlák és a bizonylatok világában. Havonta 1-2 napra kellene a segítsége.
Az 1993. évi tagdíjak a Magyar Közlekedési Klub számlájára folytak be. Az ottani tagdíjbefizetések gyakorlatilag a Lélegzet újság árát, postázását fedezték. Kérjük, hogy a tagdíjatokat 1994-ben már a saját OTP-számlánkra, OTP Pest megyei Igazgatóság, 219-98007 (Városi Biciklizés Barátai 760-001121) fizessétek be rózsaszín csekken postán vagy előrenyomtatott befizetési csekken, amit kérésre elküldünk.
Decemberi adatok szerint közel 150 az érdeklődők száma, akik közül 85 tagunk van. Tagságunk növekedésével reméljük, tagdíj-bevételünk összege eléri az évi 50 000 forintot. Ebből a bevételből elsősorban a tagság és az érdeklődők érthetően nagy információéhségét kell kielégíteni a Kerék-Hírek, no meg az emlékeztetők postázásával. A tapasztalatok, javaslatok cseréjére, nyilvánossá tételére eddig ez a forma vált be.
Minden jel arra mutat, hogy más szervezetek, hivatalok is érdeklődnek egyesületi életünk iránt, milyen eredményeket tudtunk elérni a kerékpáros közlekedés népszerűsítése terén. Az így összesen több mint száz levél rendszeres havi összeállítása és postázása jövőre kb. 1520 000 forinttal terheli költségvetésünket.
Ezek után reálisan próbáljuk közösen megfogalmazni egyesületünk 1994-es terveit!
Vitaindítónak néhány ötlet:
1. 1994-et a kerékpáros szervezetek kezdeményezésére az OTSH a kerékpározás évének kiáltotta ki, melyhez egyesületünk a "Bringával munkába meg iskolába" akciónap rendezésével, országossá terjesztésével kapcsolódik. Egyúttal a kerékpáros szervezetek kérik a PM illetékeseit, legyen a kerékpár mint környezetbarát és egészségmegőrző eszköz ÁFA- és vámmentes.
2. Kerékpározásra buzdító szóróanyagok készítése, akár kerületenként külön-külön, az érdeklődő önkormányzatokkal, a lehetséges kerékpáros szervizekkel vállvetve. Ezekben aztán lehetne népszerűsíteni a kerületi útvonalakat, helyet kapnának tárolási (már ahol van), javítási szolgáltatások. Jó példával járhat elöl a III. és a XIV. kerület.
3. A kerékpározás támogatása és az autós szemlélet átalakítása érdekében egy reklámfilm sugárzásához szükséges anyagi támogatást kérjük az illetékes minisztériumoktól. Az egyesület kapcsolatai révén technikai felszerelést, országosan elismert látványtervezőt és rendezőt nyert meg az ügynek. A BKV reklámfelületet ajánlott fel tömegközlekedési járművein a környezetbarát közlekedés számára.
4. A várost átszelő patakok részletes feltérképezése, kerékpárutak kialakítási lehetőségeinek vizsgálata. Sőt a patakokat szennyezők felkutatása aktivistákkal.
5. A Budapesti Bringás Térkép ajánlott útvonalainak figyelése, a változások nyomon kísérése, esetlegesen egy újabb kiadása előkészítése.
6. A vasúti kerékpárszállításhoz vagonok átalakításának elősegítése, ehhez szponzorok keresése.
7. Munkakapcsolat fenntartása a Fővárosi Önkormányzattal, különös tekintettel az 1994-es költségvetés kerékpáros összegeire, valamint a kerékpárút-építési javaslatok véleményezésére. Részvétel a Budapesti Közlekedési Fórum munkáiban. Tovább folytatjuk együttműködésünket a KHVM-mel az Útalap-odaítélő bizottság munkájában.
8. Önkormányzatok felé tájékoztatás szakemberekről, pályázati lehetőségekről. Szakanyagok kölcsönzési lehetősége.
9. 1993 negyedik negyedévében elkészült egy felmérésünk a budapesti kerékpárosok szokásairól, úthosszakról, problémákról. Sajtóban közétenni, 1994-ben megismételni, összevetni az előző évivel.
|