kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Tollvonással növelt környezetterhelés

Minden elismerésem azoké az embereké, akik mertek és mernek vállalkozni arra, hogy megtervezzenek egy várost, annak egy lakótelepét, bevásárlóközpontját, vagy éppen forgalmas közlekedési csomópontját. Azért nézek fel ezekre az emberekre, mert szakmai tudásuk, tapasztalatuk, alapos és sokrétű felkészültségük gyümölcseként alakul, formálódik egy "élettér" — mondjuk Budapest —, ahol csupán e tervezőmérnökök szemléletétől függ közel kétmillió polgár sorsa és a felnövekvő nemzedékek jövője.
Ez óriási felelősség, de sajnos, csak filozófiai értelemben. Eddig senkit sem büntettek meg azért, ha egy általa tervezett létesítményről — legyen az híd, lakóház vagy sportpálya — megvalósítása után bebizonyosodott, hogy — egyszerűen szólva — nem ott a helye. Büntetést azok kaptak, akiknek mindez lakóhelyükké, környezetükké vált, és élniük kell(ett) benne.
Mindez a tanácsrendszer idejében nem jelenthetett nagy gondot, bimbódzó demokráciánkban azonban az önkormányzatok képviselői és tisztségviselői egyre sűrűbben kénytelenek megbírkózni a "szakmai és szakértői érvekkel alátámasztott" rendezési (magyarul: beépítési) tervekkel szembeni népharaggal. A birkózás azonban elvétve végződik a lakosság győzelmével, hiszen a "küzdelem" egyenlőtlen, sokszor pedig szabálytalan is.
Igaz, törvények írják elő a lakosság és a társadalmi szervezetek véleményének kikérését és figyelembevételét, de ez senkit sem érdekel a valódi felelősségvállalás hiánya miatt, pedig az érintett lakosság — talán — jobban tudná, hogy neki mire van szüksége.
Az "a nagyobb közösség érdeke úgy kívánja" kezdetű monológ viszont egy választott képviselői demokráciában nem igazán állja meg a helyét. Főleg, ha a "nagyobb közösség" nem is magyar.
A budapesti polgár meg csak kapkodja a fejét, mert mindig van egy "nagyobb érdek", ami beépíti a ház előtti parkot, játszóteret, esetleg autópályát csinál egy csendes kis utcából.
Persze a "legszebb" az, ahogy a főváros és a kerületek önkormányzatai csatáznak egymással. A presztízsháború végeredményét általában nehéz előre megjósolni, tény viszont, hogy — jobb híján — itt már mindkét oldalon fel-felbukkan a polgárok érdekeinek előtérbe helyezése.
A város tehát növekszik: tőkeerős nyugati és távol-keleti vállakozók vadászterülete, akik — kihasználva a jog és az erkölcs hiányosságait — az önkormányzatokkal és a tervezőirodákkal karöltve, le-lecsapnak egy-egy beépítetlen telekre, busás hasznot húzva ebből más kárára.
A teljes jogi zűrzavart, a rövidtávú pénzszerzési hajszát, így a mai budapesti városfejlesztés abszolút csődjét és erkölcstelenségét azonban legjobban — a Magyar Hírlapban december 21-én megjelent cikk alapján — az őrs vezér terének példája mutatja. Az írásból megtudhattuk, hogy a tér három önkormányzat — a Fővárosi, a X., valamint a XVI. kerületi — tulajdonában van, és, mint minden bevásárlóközpont, ami egyben közlekedési és tömegközlekedési gócpont, ez is zsúfolt, zajos és büdös. Vélem, ahhoz sem kell semmi szakirányú végzettség, hogy bárki rájöjjön: az őrs vezér tere Egy Tér — szerves egysége, domináns része, fő meghatározója a város szerkezetének, stílusának.
Valamikor tisztában lehetett ezzel a rendezési terveket készíttető Főpolgármesteri Hivatal is, ám amikor a zuglóiak nem adták áldásukat a nagy műre, egyetlen tollvonásal kettévágták a teret, melynek további beépítése még több forgalmat vonz, még nagyobb zsúfoltságot okoz, a mélygarázsok és a közúti felüljáró terveinek ellenére is. Így érthető, hogy üres frázisként hatott a Főpolgármesteri Hivatal munkatársának azon kijelentése, mely szerint "természetesen a tágabb környezetre gyakorolt hatások figyelembevételével" készült a terv. Már csak azért is, mert a Nagy Lajos király útjára merőlegesen tervezett felüljáró a Kerepesi út forgalmát méginkább zavartalanná teszi a Belváros felé, ami ellenkezik a fővárosi úthálózat sugaras elemeinek kapacitáscsökkentési elképzeléseivel, azaz a Belváros tehermentesítési koncepciójával.
Végeredményben tehát két elvi lehetőség közül választhatunk: vagy az önkormányzatok és ügyosztályaik nincsenek tisztában egymás terveivel, vagy nagyon is tisztában vannak vele, de tudják, mese az egész.
Válassza ki magának mindenki a szimpatikusabbat.

Gyenge Zsolt


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.