Dugódíjak egész Nagy-Britanniában?
A gépkocsivezetők a brit autózás történetének legnagyobb forradalmával néznek szembe: a torlódások enyhítését célzó új, átfogó tervek szerint az egész országban bevezetnék a torlódási díjakat. Alistar Darling közlekedési miniszter azt szeretné – dühbe gurítva ezzel néhány autóvezetőt, és megörvendeztetve a környezetvédőket –, hogy a gépkocsikat lássák el műholdas követő szerkezettel, amely méri a megtett utat, majd az úthasználat szerint adóztassák meg a járművezetőket. E javaslat része a brit közúti válság megszüntetését célzó, vitát kavaró elképzeléseknek.
Legfőképp az ingázók, az „iskolafuvart” végző szülők és az autópályák használói viselnék ennek a rendszernek a terhét, amely magasabb díjakat szabna ki a csúcsforgalmi időben megtett utakra és a legzsúfoltabb közutak használatára. A kormány enyhítésképpen, az autósok tiltakozását elkerülendő, valószínűleg megszünteti a személygépkocsiadót vagy csökkenti az üzemanyagadót.
Darling a vitához kapcsolódó első nyilvános felszólalásakor azt nyilatkozta az Observernek, hogy 24 millió gépkocsivezető mozgása országos léptékű műholdas követésének komoly kihatásai lehetnek a polgári szabadságjogokra.
Azonban hozzátette, hogy a között kellett választani, hogy bevezetik az díjfizetési rendszert, vagy hogy aszfalttal borítják be az országot. „Építkezésekkel nem oldhatjuk meg ezt a problémát” – mondta. „Választhatunk, hogy az elkövetkező 25–30 évben vagy csillagászati áron még több autópályát építünk, rombolva a környezetet – és kétlem, hogy ezt tényleg meg tudnánk valósítani – vagy pedig gyökeresen más szemlélettel kezeljük a rendszert. Itt vetődik fel az útdíj gondolata. Meggyőződésem, hogy az elkövetkező nemzedékek nem bocsátanák meg nekünk, ha nem vizsgálnánk meg az útdíj lehetőségét.”
Darling szerint a rendszer országos léptékű bevezetéséhez legalább egy évtized szükséges, de hozzátette: „rendkívül komoly közlekedési problémákkal fogunk szembesülni, ha nem kezdünk el ezen már ma gondolkodni. E választással szembe kell majd néznünk, és érdemi vitára akarom ösztönözni az embereket.”
Tony Blair is egyre inkább meg van győződve arról, megnyerhető a csata, miután elolvasta a Brit Autóklub, a RAC felmérését, amely szerint az autóvezetők 76 százaléka elfogadná az adót, ha viszonzásképpen csökkennének az üzemanyagárak.
Jövő nyárra a Közlekedési Minisztériumnak részletes adatai lesznek a legtöbb brit autóútról, melyek pontosan megmutatják, mikor és hol fordulnak elő torlódások. Ez lehetővé teszi majd egy kifinomult rendszer létrehozását csúcsforgalmi díjakkal ott, ahol általában nagy a forgalom, míg más utak ugyanakkor ingyenesen használhatóak lennének.
Az állampolgári szabadságjogok körüli aggodalmakat fokozni fogja, ha meggyőzik az autóvezetőket és autógyártókat, hogy szereljék fel a műholdas nyomon követő technológiát. Ugyanakkor az adatok felbecsülhetetlenül értékesek lennének a rendőrségnek a gyanúsítottak alibijének ellenőrzésére vagy a terroristaelhárító felügyelet számára.
Darling szerint e kérdés különleges figyelmet igényel. Azonban továbbra is használja mobiltelefonját, annak ellenére, hogy ezáltal tartózkodási helye nyomon követhető. „Ha Nagy-Britannia autópályáin megbízhatóbb módon közlekedhetnék, úgy gondolnám: megéri, nincs semmi rejtegetni valóm.”
„Nem szabad, hogy a díjat a tömegközlekedés és a közutak javítása helyett vezessék be” – mondta Edmund Kind, a RAC szóvivője. „A kormánynak is adnia kell majd valamit cserébe.”
A kamionokra 2006-ban bevezetendő közúti díjfizetési rendszert használják majd kísérletként.
Ez a rovat az Európai Bizottság támogatásával készül, a „Zöld költségvetés hírek" program keretében.
Részt vevõ szervezetek: Förderverein Ökologische Steuerreform (www.foes-ev.de), Österreichische Gesellschaft für Umwelt und Technik (www.oegut.at), Det Økologiske Råd (www.ecocouncil.dk), Levegõ Munkacsoport.
|